Parc la Clusure, top-camping in de Ardennen

Midden in de Ardennen ligt Parc la Clusure. Deze camping heeft alles wat je mag verwachten. Een prachtige ligging, veel activiteiten en gezelligheid. Lees de ervaringen van Liane en haar gezin.

Even voorstellen, wij zijn Joost, Liane, Floor en Sven

Op zaterdag 28 april 2018 was het dan zover. Met de auto op weg voor een heerlijk weekje vakantie in de Belgische Ardennen. Vanuit de kop van Zuid-Holland is het 312 km naar vakantiepark/camping Parc La Clusure, waar we deze week op uitnodiging mogen verblijven.

Wij zijn een gezin van 4. Vader Joost, moeder Liane, Floor van 12 jaar en Sven van 10. Het vakantiepark waar we heen gaan ligt in het hart van de Ardennen in een mooie vallei. Vanaf 1992 is het van Nederlandse eigenaren. We zijn nieuwsgierig naar het park en hebben er veel zin in!

De reis verliep best voorspoedig. We hoefden slechts 1 file te ontwijken en luisterden zo goed naar de TomTom dat we een toeristische route namen door het centrum van Rotterdam. Nadat we de Euromast, Erasmusbrug en de Kuip hadden gezien, konden we redelijk goed doorrijden naar België.

Het is handig om van te voren te checken of er wegen zijn afgesloten en hoe druk het gaat worden. Er wordt best veel aan de weg gewerkt in België.

Mooi zicht op de camping

De receptie is gemakkelijk te vinden

Vanaf een hoger gelegen weggetje kom je aanrijden en heb je gelijk een prachtig overzicht over camping La Clusure. De receptie ligt gelijk aan je linkerhand.

We werden vriendelijk ontvangen door Mariaana en kregen uitleg over onze accommodatie. Ook kregen wij een envelop mee, met daarin allerlei informatie over het park en de omgeving.

Nadat de route naar de stacaravan was uitgetekend, konden we op weg. We reden eerst door de slagboom die gelijk je kenteken opslaat, zodat je de rest van de vakantie makkelijk in en uit kan rijden. Op het park mag je 8 km per uur rijden, en dat is wel zo prettig met al die spelende kinderen.

Al snel kwamen we bij onze accommodatie aan, waar we werden verrast met een welkomstkaart en een flesje wijn.

Bij binnenkomst ligt er ook een uitgebreid schoonmaakpakket voor je klaar met daarin ook thee en koffie. Er zijn verschillende mogelijkheden om je vakantie nog makkelijker te maken, zoals het huren van een handdoekenpakket en een keukenpakket.

Ondanks de kou testen we het zwembad

Spelen met de strandbal in het zwembad

Nadat we een beetje uitgepakt hadden, wilden de kinderen graag naar het zwembad. Het zonnetje komt net n klein beetje door, maar om nou te zeggen dat het weer is om buiten te gaan zwemmen….

Al snel hebben ze hun vader overgehaald en het bad schijnt verwarmd te zijn. Dat gaan ze dus uit proberen. En ik er snel achter aan om het vast te leggen. Wie weet gebeurt dit maar 1 keer deze vakantie.

En koud was het… maar als echte ‘diehards’ toch een kwartiertje gezwommen.

De kinderen hebben het zwembad ondanks de kou goedgekeurd. Bij een iets hogere temperatuur is de bikinibar open, kunnen kleine kinderen zich vermaken in een apart badje met glijbaan en er zijn ligbedden om heerlijk op te relaxen.

Boodschappen in het winkeltje

Voor het avondeten halen we wat boodschappen in het winkeltje, welke 2 x per dag geopend is. Je kunt hier het hoognodige halen. In het voor- en naseizoen kun je broodjes bestellen, maar in deze week is er elke ochtend een ruime keuze aan broodjes. Daar gaan we gebruik van maken!

We verblijven in een prima stacaravan

Gelukkig waren er ook dagen dat we op het terras konden zitten

Wij verblijven deze week in Stacaravan ‘Tamaris XL’. Dit is een ruime 6 persoons stacaravan.

De uitrusting van de keuken is heel uitgebreid. Een grote koelkast met vriezer, een afwasmachine en een magnetron zorgen ervoor dat het je aan niets ontbreekt. Er is een apart toilet en een ruime badkamer.

Wat me vooral opvalt is de kastruimte die je hebt in deze caravan. Er is genoeg plek om je kleding, spelletjes, toiletspullen etcetera op te bergen. Het is allemaal schoon en netjes.

We hebben de eerste dagen best veel tijd in de caravan doorgebracht vanwege de lage temperatuur. Gelukkig hangt er in alle vertrekken een elektrische verwarming en daar hebben we veel gebruik van gemaakt. Daardoor is deze accommodatie ook prima geschikt in het voor- en najaar.

Er zijn diverse andere accommodaties

Deze lodgetenten kan je ook huren

Je kunt overigens op deze camping tussen verschillende accommodaties kiezen. Er zijn verschillende types stacaravans, tenten en zelfs een hotelkamer.

Natuurlijk kun je ook kamperen met je eigen tent of caravan. De toilet- en douche gelegenheden zijn modern en schoon. Wij hebben daar alleen maar tevreden verhalen over gehoord, want uiteraard hebben we dat ook even gecheckt.

Het is me ook opgevallen dat je plekken kunt reserveren met je caravan of tent naast een huuraccommodatie. Daardoor kun je met een grotere groep of familie, met verschillende wensen, ook op deze camping terecht.

We hebben dan ook verschillende families en vriendenkoppels met kinderen ontmoet die met elkaar van een vakantie aan het genieten waren.

Genoeg te doen op de camping

We spelen een spelletje kubb

We merken vrijwel meteen dat we de luxe van een stacaravan hebben en de gezelligheid van een camping. Zodra het kan, zetten we de deur open.

De kinderen hebben al snel contact. Ze spelen het spel Kubb voor de caravan of ze struinen rond op de camping. Er zijn kinderen van allerlei leeftijden.

Er is ook genoeg te doen op de camping en de mensen zijn vriendelijk tegen elkaar. Als je ’s avonds een keer geen zin hebt om te koken, kun je een pizza of een patatje halen bij Doegie’s diner. Check wel even wanneer hij open is.

Een leuk riviertje…

Visjes vangen in de rivier

De rivier L’Homme ligt naast onze caravan. Sven loopt er regelmatig even heen om te checken of de buren al wat hebben gevangen. Door onze buren wordt fanatiek gevist door opa, vader en kleinzoon. We hebben ons laten vertellen dat je er Vlagzalm en Forel kan vangen.

Wat een geduld moeten zij opbrengen om een paar visjes te vangen. Het is nog best koud en de grotere vissen zitten waarschijnlijk nog ergens verstopt. Toch is het heel mooi om hun passie voor het vissen mee te maken.

Het is wel handig als je je van te voren verdiept in de regels die er gelden voor het vissen. Je hebt er een vergunning voor nodig. Kinderen onder de 14 mogen wel vissen in het weekend, op feestdagen en in de vakantie. Zij moeten echter wel onder begeleiding zijn van een volwassenen met een visvergunning.

De rivier wordt ook voor andere activiteiten gebruikt. Op een dag was er een hele familie bezig om een dammetje te bouwen. Schitterend hoe jong en oud hier fanatiek mee bezig was. Het was nu nog n beetje koud, maar in de zomer kun je er terecht voor een heerlijke verkoeling. Kortom, de rivier staat garant voor urenlang plezier.

Speeltuin bij het restaurant

Sven en Floor hebben veel lol gehad in de speeltuin

Floor en Sven hebben vooral veel gespeeld in de speeltuin, die voor het restaurant ligt. Je kunt daar glijden, volleyballen, schommelen, springen en in het zand spelen. Ook de tennisbanen en het basketbal/voetbalveld liggen daar.

Op woensdag kwamen we laat terug van het kanovaren, dus dat was een mooie gelegenheid om het Grand café & restaurant Le Val Joli uit te proberen.

Er is een kleine kaart voor het Grand café, maar wij kiezen dit keer voor de ruime menukaart. De borden zijn mooi opgemaakt en het smaakt prima.

Het restaurant is niet goedkoop. Daarentegen is het personeel heel vriendelijk, het eten lekker, zijn er spelletjes voor de kinderen of ze vermaken zich in de speeltuin.

Tussendoor zijn we nog even op de foto gegaan in de Vintage Photo Caravan. Deze gekleurde caravan staat voor het restaurant en je kunt voor een euro een kiekje laten maken met je familie of vrienden.

We deden allemaal een gekke pruik en bril op en dat zorgde voor een hilarische foto die je uitgeprint mee krijgt. De opbrengst gaat volledig naar het goede doel: ‘Make A Wish’, dus ’n extra reden om zo’n leuke foto te maken.

Een leuk Recreatieteam

Het recreatieteam van Camping la Clusure verdient een aparte beschrijving. Er is een groot team wat erg hun best doet om kinderen van allerlei leeftijden te vermaken. Ze zijn oprecht vriendelijk en geven je een welkom gevoel.

Als je kinderen van de natuur houden kunnen zij meedoen aan het programma van de Ardennen Rangers. Zij ontdekken met elkaar de natuur van de Ardennen.

Natuurlijk hebben wij ook een aantal activiteiten gedaan:

Een gezellige Bingo…

Jammer… we hebben geen bingo hoeven roepen

Dinsdag stond er een familiebingo op het programma. Vol goede moed gingen we met zijn drieën op pad. Joost was van te voren al afgehaakt….

10 minuten voor aanvang waren we er, en toen zat het restaurant al gezellig vol. Na goed speuren zagen we nog een plek voor het podium waar we goed uitzicht hadden op de prijzen.

De bingo werd gezellig aan elkaar gekletst en tussendoor een hoog gehalte van Grease liedjes van de DJ. Wij lekker meezingen en als er een tiental genoemd werd, vlogen de handen van de hele zaal omhoog en riepen we OLE!

Helaas mocht ons enthousiasme niet baten en hebben we geen BINGO mogen roepen. Ook geen valse…Wel een gezellige avond gehad!

Speurtocht en Vogelworkshop

Sven luistert aandachtig naar de uitleg over de vogels

Met de buurjongen heeft Sven met een Pokemon speurtocht meegedaan. Helaas waren er wat weinig vragen en waren de jongens zo weer terug.

Donderdagmiddag kon je je inschrijven bij 1 van de 3 vogelworkshop die gegeven werd door Ruben van Maaren Roofvogels. Hij is bekend van televisie en demonstraties door heel Nederland.

Sven deed hier aan mee en vond het erg interessant om in een kleine groep informatie te krijgen over de roofvogels en ze van dichtbij te bekijken.

’s Middags was er een demonstratie en veel families waren er op afgekomen. In het zonnetje genoten we van de verschillende roofvogels en het enthousiasme en de kennis van Ruben. En een super trotse Sven, want die mocht tijdens de show een vogel laten vliegen.

Muziekshow bij de Doegie Club

Op donderdagavond zijn de kinderen samen naar een muziekshow, opgevoerd door mensen van het recreatieteam geweest. Dit was bij de Doegie club, een tent waar veel activiteiten plaats vinden.

Er werden verschillende sketches, gepresenteerd op bekende liedjes. De kinderen vonden het hilarisch en kwamen vol enthousiasme terug naar de caravan.

Diverse buitensporten

De kanotocht was prachtig!

Op het park kun je bij ook deelnemen aan buitensporten, zoals kanovaren, boogschieten en mountainbiken.

Je kunt deze activiteiten boeken bij RHM Buitensport. Wij hebben ook een aantal activiteiten gedaan die je kan nalezen in een aparte artikel over uitjes in de omgeving van de Ardennen.

Helaas is een week zo voorbij…

Op zaterdag moesten we helaas weer naar huis. Nog één keer halen we lekkere broodjes in het winkeltje en pakten toen de spullen in. We namen afscheid van de leuke mensen die we hadden ontmoet en leverden de sleutel in bij de receptie.

We kijken terug op een hele fijne week op Parc La Clusure. De sfeer, de accommodatie, de activiteiten en de faciliteiten vonden zowel wij, als de kinderen heel erg leuk.

In het hoogseizoen zal het vast drukker zijn op deze camping. Maar als je van gezelligheid, animatie, shows en kamperen houdt, kun je je hier prima vermaken!

Meer informatie over de Ardennen kan je vinden op Vakantie met Kinderen.