Leuke uitstapjes in Kanchanaburi met kinderen

Op onze reis in Thailand met kinderen in 2011 doen we ook Kanchanaburi aan, bekend van de brug over de rivier Kwai. Voor onze treinliefhebbers geweldig, evenals de andere leuke uitstapjes die we maken.

Uitzicht over de Rivier Kwai in Kanchanaburi

Dinsdag 5 juli doen we het rustig aan. De jongens gaan lekker zwemmen, kleuren, en spelen met hun treinbaan.

En Sabine werkt op de computer aan haar website.

Ik (Patrick) wil ondertussen de omgeving een beetje verkennen, en daarvoor huur ik een scootertje.

De omgeving van Kanchanaburi bestaat uit veel platteland. Rijstvelden, en velden met andere gewassen. En op de achtergrond de bergketen die Thailand scheidt van Birma (Myanmar).

Wats en uitzichten rond Kanchanaburi

Prachtige tempel (wat) in Kanchanaburi

Ik volg een brug over de rivier Kwai en vervolgens de spoorlijn. Onderweg stop ik hier en daar bij een Wat (tempel), en een mooi uitzichtspunt over de rivier.

Ik herinner me een aantal plekken van de boottocht die we hier 9 jaar geleden gemaakt hebben.

Als ik nog een eindje verder rijd, een paar keer het spoor kruisend, realiseer ik me dat ik niet dichter bij de bergketen kom.

Wel veel dorpjes die wat uitgestorven lijken. De meeste bevolking is naar de zuidelijke stranden getrokken om daar wat geld te verdienen in de toeristenindustrie.

Een blik op de kaart leert me dat er de komende 50 km weinig anders te verwachten is. En dus geef ik de hoop op watervalletjes en mooie uitzichten op, en keer om richting Kanchanaburi.

Daar kom ik het stadje binnen vanaf de andere kant. Ik passeer schooltjes, een speeltuin, en natuurlijk wat tempels. Om vervolgens weer de wijk met guesthouses binnen te rijden.

Met papa op de scooter naar de spoorbrug

Met papa op de scooter

Na wat gegeten te hebben vindt Tycho het ook wel interessant om een ritje op de scooter te maken. En dus gaan we even heen en weer naar de spoorbrug.

Hij heeft geluk, want met het scootertje rijden we iets verder waardoor we een paar oude stoomlocomotieven zien. En we zien even later een toeristentreintje dat over de brug heen komt.

Tycho komt helemaal blij weer terug, en dus wil Zeb dat ook wel. En met hem maak ik dus ook nog een keer hetzelfde ritje.

En zo eindigt een rustig dagje in Kanchanaburi toch nog met een uitje voor de kids.

Een dag vol attracties

Tycho vindt de spoorlijn superinteressant

Voor de volgende dag boeken we een tochtje langs verschillende attracties in de omgeving.

Het is de bedoeling dat we om 8 uur worden opgehaald om met een dagtour mee te gaan naar de Erawan watervallen en een ritje met de trein over de beruchte spoorlijn.

Als we op worden gehaald blijkt dat we de enige zijn die deze tour geboekt hebben, waardoor we met een andere tour meegaan.

En dus mogen we ook op een bamboovlot varen en olifantje rijden. Vervelend zeg...

De Erawan watervallen

Zwemmen bij de Erawan watervallen

Na een uurtje rijden komen we aan bij de Erawan watervallen. Deze prachtige waterval bestaat uit zeven verdiepingen. Maar wij gaan alleen de eerste drie bezoeken.

Het water is prachtig blauw en bij de tweede verdieping besluiten we onze zwemkleding aan te trekken voor een duik in het koele water. Het is vandaag namelijk strak blauw helder weer en erg warm.

Van tevoren zijn we al gewaarschuwd dat er vissen zwemmen die aan je gaan knabbelen. In Bangkok betalen ze geld voor een dergelijke fish-spa dus hoe erg kan dat zijn? En als je in beweging blijft dan laten ze je wel met rust.

Door het heldere water kun je de vissen erg goed zien en er zijn best grote bij. Daarom heeft Tycho al snel besloten om er toch maar niet in te gaan.

Zeb blijft wat twijfelen en wil eigenlijk wel heel graag maar vindt die vissen ook maar niks. Na lang treuzelen gaat ie er toch in om vervolgens hard te gillen dat ie er weer uit wil.

Vervelende aap!

Tycho houdt de aap goed in de gaten

We besluiten om nog even in een ondiep stroompje te gaan zitten waar geen vissen zijn terwijl Patrick alvast Tycho gaat aankleden. Dan zie ik een aap lopen richting mijn rugzak. Ojee, die beesten jatten alles wat los en vast zit.

Gelukkig zit er een tourleider vlak bij mijn tas die de aap wegjaagt op het moment dat ie er met mijn tas vandoor wil gaan. Mijn dank is groot!

Patrick neemt nog even een duik en een douche onder de waterval voordat we door lopen naar het derde niveau. Daar aangekomen zit er weer een aap die lekker zit te knabbelen aan wat voedsel uit zijn net gestolen roze tas. Een roze camera en roze portemonnee  liggen ernaast. Wat een kolere beesten zijn het toch.

Wij lopen weer langzaam terug terwijl Patrick nog even gaat kijken op het vierde niveau waar een natuurlijke glijbaan is. Dan is het alweer tijd voor de lunch en rijden we door naar het olifantenkamp.

Dobberen op een vlot

Vlotvaren, beetje saai

We gaan eerst een stukje op een bamboevlot varen.

We worden door een motorboot tegen de stroom ingetrokken om vervolgens los gelaten te worden en met de stroom terug te drijven naar de aanlegplaats.

Het is een zeer relaxed tochtje.

Zeb en Tycho vinden het wel grappig, maar wij vinden het eigenlijk wel een beetje saai.

En nog even met de trein

De beroemde trein van Kanchanaburi in Thailand

We sluiten de dag af met een stukje in de trein over de beruchte spoorlijn en een bezoekje aan de brug.

Maar het is zo mega druk in de trein en zo warm, dat we allemaal blij waren dat we weer uit konden stappen.

Terug in het guesthouse duiken we snel het zwembad in om deze spetterende dag af te sluiten.

De volgende dag reizen we door naar Ayutthaya.