De prachtige omgeving van Mae Chan

30 juli 2011

Onderdeel van: Thailand — Tags: , , , — sabine @ 5:57 PM

Huai Kang Pla watervallen in de omgeving van Mae Chan

Mae Chan ligt in het verre noorden van Thailand. Een ideale plek om hier vandaan uitstapjes te maken naar de gouden driehoek, het grensgebied met Myanmar (Birma) en Laos.

Alleen, dat hadden we al gedaan toen we bij Toony in Chiang Rai zaten.

Nu kiezen we er dus voor om met de scooter de directe nabijheid van Mae Chan te bezoeken. En dat valt niet bepaald tegen.

Na het kiezen van de helmen (niet eenvoudig deze keer, ze zijn wat groot voor Zeb en Tycho) en met een eenvoudig routebeschrijving op zak, gaan we op pad.

Een hete bron

Zeb valt in de hete bron...

Onze eerste stop is bij een een hete bron. Er is hier een leuk parkje aangelegd, waar uit de grond als een fontein het warme water spuit.

Een stukje verderop zijn wat voetenbaden aangelegd waar Zeb en ik eens een kijkje gaan nemen. De eerste baden zijn erg heet, daar durven we onze voeten niet in te steken. Maar in het laatste bad is het water genoeg afgekoeld zodat wij er wel even doorheen kunnen lopen.

We zijn nog geen drie meter aan de wandel of Zeb ligt languit in het water. Dolle pret natuurlijk, alleen hebben we geen droge kleding bij ons. Gelukkig is het zo warm dat het Zeb niets kan schelen en hij loopt rustig verder in zijn natte kloffie.

Verderop in het park is een grote vijver, met een brug eroverheen en wat paviljoentjes. Hier zitten wat locals eieren te eten. Bij navraag blijkt dat ze deze gekookt hebben in één van de hete bronnen.

De eieren worden, verpakt in een netje en bevestigd aan een hengeltje, verkocht bij de verschillende stalletjes rond het park, waar wij een drankje nuttigen.

Bergen, rijstvelden en dorpjes

De mooie omgeving van Mae Chan

Na de hete bron volgen we de hoofdweg nog een paar kilometer. Totdat we een bord tegenkomen die ons vertelt dat we moeten afslaan om bij een waterval te komen.

Als we afgeslagen zijn rijden we in een prachtige omgeving. De weg slingert rustig tussen de bergen door, met links en recht mooie rijstvelden. We zitten te genieten op ons brommertje.

Even later komen we door een echt Thais dorpje. Authentieke huisjes waar het gewone leven zich nog afspeelt, weg van het grote toerisme.

Dan komen we bij het park dat bij de waterval hoort. Er is verder niemand, maar het is duidelijk dat we een pad moeten volgen langs het water.

We volgen het pad en het water

Patrick bij de Huai Kang Pla watervallen

Het pad gaat licht omhoog. Maar na een gammel bruggetje moeten we steeds meer rotsen over, waarop het af en toe best glad is. Maar het uitzicht op het water, met steeds meer watervalletjes en de prachtige groene omgeving is geweldig.

Als de jongens het een beetje zat worden nemen we een pauze. Ook vragen we ons af of er nog een grotere waterval komt, dus Patrick gaat alvast verder op onderzoek.

Hij komt als snel terug om te vertellen dat verderop de echte watervallen beginnen. En na wat klauterwerk blijkt hij gelijk te hebben. Hier zijn ook wat poeltjes, maar zin om te zwemmen hebben we niet. Alleen Patrick gaat tot zijn knieën in het water.

Na het schieten van de nodige kiekjes keren we terug. Op Patrick na dan, die kan het niet laten om nog verder te klimmen, op zoek naar nog meer vallend water.

Terug bij de scooters zijn we allemaal flink bezweet. Tijd dus om lekker wind te vangen, terwijl we door de prachtige omgeving weer terugrijden naar Mae Chan.

Praten met handen en voeten

Aan de fried rice in een thais eettentje

Als we bijna terug zijn lijkt het erop dat het gaat hozen. Wij besluiten dus maar even te stoppen en wat te eten bij een echt thais wegrestaurantje. (plastic stoelen, golfplaten dak, een wat rommelige en vieze uitstraling)

De mensen spreken geen Engels, dus om een fried rice (nasi in goed Hollands) te bestellen moeten we handen en voeten gebruiken om duidelijk te maken wat we willen.

Na het uitbeelden van een kip die een ei legt, het aanwijzen van rijst en verschillende groenten en het voordoen van roeren in een pan, krijgen we een heerlijke fried rice op ons bordje. Ze kunnen in Thailand echt overal lekker koken…

Toch nog een hoosbui

We vervolgen onze weg, en stoppen alleen nog bij de Tesco Lotus. Dit is een joekel van een supermarkt waar onder andere vele westerse producten te koop zijn. Deze stop moeten we echter wel bekopen met een nat pak, want als we uit de supermarkt komen, valt alsnog die hoosbui…

Bij Chang Garden teruggekomen nemen we snel een duik in het zwembad, terugkijkend op een mooie rit door de omgeving van Mae Chan.

Geen reacties

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.