Een korte stedentrip in Londen met de kinderen

Als je in Engeland ben, mag een Stedentrip in Londen met de kinderen natuurlijk niet ontbreken. En dus doen we een dagje Londen, met daarin de belangrijkste highlights.

Met Zeb en Tycho in Londen

In De herfstvakantie van 2014 mochten we een kort tripje maken met de Oasis of the Seas, van Rotterdam naar Southampton. Daar besloten we een korte vakantie aan vast te plakken.

Die vakantie bestond vooral uit twee daagjes Legoland in Windsor. Maar we konden het land natuurlijk niet verlaten zonder een dagje Londen in te plannen. We waren wel benieuwd wat de jongens daarvan zouden vinden…

En dus boeken we een hotel voor 2 nachten in Londen, zodat we één volle dag hebben om de stad te bezichtigen.

Met bus en metro naar ons hotel

De metro in Londen is een feestje voor de jongens

Na onze tweede dag Legoland Windsor stappen we direct bij de uitgang op de bus naar Londen. Kunnen we ook lekker bijkomen van zo’n dag pretpark. De bus is een dubbeldekker, hoe kan het ook anders. We zitten bovenin en hebben mooi uitzicht.

Na een paar uur rijden komen we in de stad. We kijken of we al iets herkennen en bij welk metrostation we het beste kunnen uitstappen.

Als we uiteindelijk uitstappen lopen we zo het metrostation in. Het is even uitzoeken wat voor kaartje we moeten kopen, en welke lijn we moeten kiezen. Maar het Londense systeem is niet zo lastig dus even later zijn we weer op pad.

Intussen is de avond ingevallen, en als we uitstappen moeten we in het donker op zoek naar ons hotel. Het straatje waar we in moeten ziet er donker en verlaten uit. Maar als we de hoek om lopen is dat gelukkig beter, en komen we aan bij ons hotel.

Het lijkt een wat onpersoonlijk hotel. Maar de kamer is schoon en prima. En als we ‘s avonds in het restaurant eten is de service juist erg persoonlijk en uitstekend.

Herdenking Eerste Wereldoorlog bij Londen Tower

De poppies, nep-klaprozen, bij de Londen Tower

De volgende morgen gaan we, na een heerlijk Engels ontbijt, vroeg op stap. We nemen de metro en gaan direct op weg naar de Tower en Tower Bridge.

Als we uitstappen is het een drukte van jewelste. Veel mensen rondom de Tower, het centrale kasteel in Londen. Rondom de tower zien we heel veel rode nep-bloemen, en we vragen ons af wat dat toch is.

Dan blijkt het een herdenking te zijn van de Eerste Wereldoorlog. De bloemen zijn poppies (klaprozen), die symbool staan voor de Eerste Wereldoorlog.

Iedere poppie staat symbool voor een gesneuvelde soldaat, en dat waren er nogal wat. Er zijn veel vrijwilligers op de been om de bloemen te plaatsen.

Rondleiding en speurtocht in de Tower Bridge

De poppies, nep-klaprozen, bij de Londen Tower

Wij wandelen door naar waar we voor gekomen zijn: de Tower Bridge. De prachtige Victoriaanse brug die de jongens kennen van het Lego-model…

Van de echte versie van de brug zijn ze ook behoorlijk onder de indruk. We kopen kaartjes voor een rondleiding. Daarbij komen we over het wandelgedeelte hoog boven de weg, en in de machinekamer onder de brug.

Bij de rondleiding krijgen de jongens bovendien een boekje, met speurtocht en stickers. Erg leuk, en leerzaam bovendien. En we zijn allemaal aardig onder de indruk van dit prachtige staaltje 19e eeuwse techniek.

Na de rondleiding wandelen we langs de Thames, waar het gezellig druk is. We kopen een broodje en een ijsje toe, voordat we met de metro naar ons tweede doel van vandaag gaan: Harrods!

Spelen bij Harrods!

Spelen op de speelgoedafdeling van Harrods

Harrods is het beroemde grote warenhuis waar van alles en nog wat te koop is. Maar wij zijn vooral op weg naar de speelgoedafdeling!

Deze afdeling neemt een hele etage in beslag. En het bijzondere eraan is dat er speciale medewerkers zijn om speelgoed te demonstreren. En de kinderen mogen ook nog meespelen.

Zo leren ze vliegen met kleine drones, overgooien met een opblaasbare vliegende schijf, en tekenen met een magisch bord.

We zijn al snel meer dan een uur zoet voordat we weer eens verder gaan.

Straatartiesten bij Big Ben en London Eye

Ik ben figurant bij een straatartiest

We hebben nog één plek waar we naartoe moeten: de Big Ben. Waar het flink druk is met toeristen die foto’s maken en zich in de maling laten nemen met balletje-balletje.

Nadat we ook diverse foto’s hebben genomen wandelen we over de brug naar de London Eye: het enorme reuzenrad. Eigenlijk willen we daar een ritje maken, maar de hoge kosten en lange wachttijden weerhouden ons daarvan.

In plaats daarvan wandelen we over het gezellige plein, en blijven we staan om naar een straatartiest te kijken. Die prompt op me afkomt en vraagt of ik mee wil doen.

En zo maak ik mijn debuut in het straattheater, tot hilariteit van Zeb en Tycho.

Na dit intermezzo valt de schemering in, en wandelen we door langs de Thames, met prachtige uitzichten op de verlichtte Big Ben en London Eye. Een mooie afsluiter van een leuke dag Londen.

Terug met Stena Line

De boot vertrekt uit Harwich!

De volgende morgen moeten we al vroeg richting treinstation om de trein naar Harwich te pakken. Het kaartjes-systeem bij de metro doet het echter niet, ondanks lang proberen. En dus gaan we zonder kaartje en behoorlijk laat de metro in.

We moeten uiteindelijk hard rennen, en over de hekjes klimmen om de trein te halen. Maar het is gelukt, en we komen op tijd om ook de veerboot van Stena Line te halen.

Hoewel deze veerboot ook best groot is, is het natuurlijk een heel verschil met de Oasis of the Seas, waar we de heenweg op zaten.

Toch vermaken we ons hier ook wel. We eten wat, en er is een goochelaar voor de kinderen. Kleinschalig vermaak, maar ook zeker leuk.

En zo komen we, na aankomst in Hoek van Holland en een treinrit, weer thuis na een korte, maar bijzondere vakantie.

En weten we dat een korte Stedentrip in Londen met de kinderen heel erg leuk is. En één dag daarvoor eigenlijk veel te kort is, hoewel we de meest belangrijke highlights toch gezien hebben.

Kindvriendelijke hotels in Londen

Wil je ook eens naar Londen met de kinderen, en zoek je een kindvriendelijke hotel? Kijk dan eens bij deze lijst van

Treinreizen inclusief hotel

Met de trein naar Londen

BetterWay treinreizen naar Londen

Binnen slechts 4,5 uur kun je al het centrum van Londen staan. Wanneer je de trein vanaf Amsterdam- of Rotterdam Centraal neemt. Deze manier van reizen is niet alleen snel, maar is ook nog eens beter voor het milieu!

BetterWay biedt reizen met de trein aan. Naar onder andere Londen. Je boekt niet alleen de reis bij ze maar ook het verblijf.

Ze bieden diverse leuke hotels aan, elk met unieke eigenschappen. Zo ligt het ene hotel op kleine afstand van het centrum, terwijl andere weer wat verder is. Ook kan je kijken naar de verschillende faciliteiten die de hotels hebben. Zo kan je je ideale stedentrip naar Londen boeken!