Een trip langs de campings van Girona

23 september 2014

Onderdeel van: Spanje — Tags: — Patrick @ 1:26 PM

Cadaqués aan de Costa Brava

Girona is een stad en regio in Noord-Oost Spanje. Met de Pyreneeën, de Costa Brava, en ook nog Barcelona in de buurt. We zijn uitgenodigd om enkele campings in deze regio te bekijken, en dat doen we natuurlijk graag.

Helaas kunnen de kinderen niet mee, persreizen doen ze nu eenmaal niet in het hoogseizoen. En dus word ik (Patrick) er weer op uitgestuurd.

In een verder geheel Belgisch gezelschap rijden we rond Girona. Zelfs Ward, de vertegenwoordiger van de vereniging van Campings in Girona, is een Belg. Hij woont echter al geruime tijd hier, en spreekt vloeiend Catalaans en Spaans.

De leuke stad Girona

De leeuw van Girona

Toeristen kussen de kont van deze leeuw, maar waarom?

Bij aankomst in Spanje brengen we eerst een bezoek aan de stad Girona. Deze stad op een kleine 100 kilometer van Barcelona staat natuurlijk in de schaduw van z’n grote broer, maar dat is niet geheel terecht.

Girona heeft een prachtige binnenstad om rustig te verkennen. Met een rivier, kathedraal, oude stadsmuren en kleine straatjes om in te (ver)dwalen.

Kinderen kunnen zich heerlijk uitleven op de trappen van de kathedraal en op de stadsmuren. En zijn ze moe, dan rijden we verder in het leuke toeristentreintje.

Tip: zorg voor een goede gids, of leer zelf de leuke oude verhalen van Girona om te vertellen aan de kinderen. Zo zullen zij hard lachen als je vertelt waarom al die toeristen toch de kont van een leeuw kussen…

Camping Bassegoda Park in de Pyreneeën

Bungalows Bassegoda Park

De bungalows in de bergen en het groen bij Bassegoda Park

Het is al donker als we Camping Bassegoda bereiken. Bovendien regent het heel hard, zodat we nog weinig van de camping kunnen zien. Wel maken we tijdens een uitstekend diner kennis met de vriendelijke eigenaar Esteve (Steven voor buitenlanders).

De volgende morgen leidt Steven ons rond op de camping. Wat een prachtige plek tussen de bergen!

De camping heeft ruime campingplaatsen van 100 tot 120 vierkante meter. En daarnaast een groeiend aantal ruime bungalows van 5 of 7 personen.

Er is een speeltuin, tennisbaan en een prachtig zwembad op de camping. Maar de belangrijkste attractie is toch de omgeving: de camping ligt in een Natuurpark. Hier kun je heerlijk wandelen, fietsen, of spelen in de rivier.

Cadaqués, luxe maar prachtig dorp aan de Costa Brava

Uitzicht op Cadaqués

Uitzicht op de baai en het dorp Cadaqués

Nadat Steven ons nog het Middeleeuwse plaatsje Sant Llorenc de la Muga heeft laten zien, gaan we op weg naar de kust. En wel naar één van de mooiste dorpjes daar: het sjieke Cadaqués.

Om daar te komen rijden we de laatste 9 kilometer door de bergen van natuurpark Cap de Creus. Met uiteindelijk een prachtig uitzicht op het dorpje beneden aan de zee.

In Cadaqués eten we bij restaurant Compartir. De sous-chefs van dit restaurant werkten voorheen bij het beste restaurant ter wereld: elBulli. Dat betekent zeer creatieve en exclusieve gerechten.

Toch hebben ze Compartir bewust wat toegankelijker gemaakt voor het publiek: voor zo’n € 50 per persoon kun je er al goed eten. Een kindermenu hadden ze helaas niet…

Na de lunch bezoeken we het mooie dorpje Cadaqués. Smalle steile winkelstraatjes, een kerk met uitzicht over de baai, een mooie kade, en een standbeeld van Salvador Dali die hier gewoond heeft.

Wat dan weer tegenvalt is het strandje in het dorp. Dat houdt het midden tussen zand, gravel en stenen. Niet echt passend bij zo’n sjiek dorp.

Vakantiepark Cala Montjoi

Bungalows Cala Montjoi

De mooie rij bungalows bij Cala Montjoi

Vanaf de kades van Cadaqués worden we verrast door Steven, de eigenaar van Bassegoda Park. Hij zal ons met zijn boot naar vakantiepark Cala Montjoi varen. Onderweg toont hij ons de prachtige rotsformaties langs de Costa Brava, wat niet voor niets ruige kust betekent.

Cala Montjoi ligt in een eigen baai. Het heeft een eigen strand, wat echter ook meer gravel en steen is dan zand.

Op dit park verblijf je in mooie, zij het eenvoudige witte bungalows in het groen. Er zijn ook nog een 5-tal luxueuzere lamers met airco en TV.

Op het park zijn verder nog erg veel sportieve faciliteiten. Men richt zich vooral op actieve gezinnen en jongeren, hoewel er op het moment van bezoek (in het laagseizoen) vooral ouderen zijn.

Er is echter genoeg te doen voor kinderen van alle leeftijden. Er is een baby-, mini, maxi- en tienerclub. En er zijn sportbanen, kayaks, en zelfs een duikschool op het park aanwezig. En buiten het park zijn er wandel- en mountainbike-paden om je op uit te leven.

Het vakantiepark hanteert een soort all-inclusive concept, met uitzondering van de huur van spullen en extra’s zoals massages en dranken aan de bar. Het eten is in buffet-vorm, wat dan weer tegenvalt wanneer je eerder in Compartir hebt mogen lunchen.

Kayakken op zee

Voordat we de volgende camping bezoeken willen we toch nog even de zee op. Onder begeleiding van een gids gaan we met een groep anderen kayakken.

Na een instructie varen we de zee op, en de baai uit. Langs en door de rotspartijen tot we op een plek komen waar onder ons een wrak van een vrachtschip ligt. Ondanks het heldere water zijn de contouren lastig te zien. Toch erg fascinerend om zo te bekijken.

We varen verder naar de volgende baai, wat een mooi kiezelstrand heeft. Hier zwemmen we wat, terwijl we genieten van de rust en het prachtige uitzicht.

Omdat we al snel weer op de volgende camping verwacht worden varen we rustig terug terwijl de groep verder gaat. Maar we zijn blij dat we op deze ontspannen maar toch avontuurlijke manier van de mooie ruige kust hebben kunnen genieten.

De bijzondere sfeer op Camping Las Palmeras

Speeltuin Las Palmeras

De speeltuin bij Camping Las Palmeras

De volgende camping die we bezoeken ademt weer een totaal andere sfeer. We worden verwelkomd door de eigenaar, en vanaf het eerste moment is duidelijk dat hier bijzondere aandacht besteed wordt aan het comfort van de gasten.

Alleen het sanitair al is een genot om te zien. Bijzonder schoon, en gericht op gezinnen met kinderen. Kleine potjes voor de kleuters, baby-badjes, combi ouder-kind douches, aan alles is gedacht.

De camping zelf ademt rust uit. De speeltuintjes zijn slim opgesteld tussen de ruime kampeerplekken. En aan de zijkant bevinden zich mooie sportveldjes en de mini-club, waar overigens vooral creatieve activiteiten worden georganiseerd.

Het strand ligt op 200 meter afstand, toegankelijk via een bewaakte poort naar de camping. Maar zwemmen kan natuurlijk ook bij de 2 prachtige zwembaden, heerlijk tussen de palmbomen en bij het terras van het restaurant.

Een restaurant waar we bovendien weer de heerlijkste gerechten voorgeschoteld krijgen. Wij krijgen daarbij gezelschap van de eigenaar en zijn vrouw. Maar als ik me niet vergis, krijgt iedereen op deze middel-grote camping die persoonlijke aandacht.

Wijn proeven bij Mas Oller

Wijnproeven bij Mas Oller

We moeten ons haasten om nog enigszins op tijd te zijn voor een wijnproeverij bij Mas Oller. Catalonië staat niet erg bekend om haar wijnen, maar op dit landgoed wordt sinds 2000 wijn geproduceerd.

Wij krijgen een korte rondleiding langs de wijngaarden, de ketels, waar de druiven op een moderne manier geperst en bewerkt worden, en de wijnkelder. En ten slotte mogen we het resultaat: de witte en rode wijnen van Mas Oller proeven.

Hoewel wijn niet erg hoog op het prioriteitenlijstje bij een vakantie met kinderen staat, toch goed voor wijnliefhebbende ouders om te weten dat hier kwaliteitswijn wordt geproduceerd.

Hoe een grote camping ook super-leuk kan zijn: El Delfin Verde

Zwembad tussen de bungalows bij El Delfin Verde

Een zwembadje tussen de bungalows

Vanaf Mas Oller is het een half uurtje rijden naar Camping El Delfin Verde. Dit is één van de grootste campings aan de Costa Brava. Maar de sfeer hier doet me verbazen.

Zo komen we terecht in een ruime bungalow op een sfeervol ingericht gebied. Een soort mini-camping binnen de grote camping, met een leuk speelveld in het midden en volop groen. Een oase van rust die ik niet had verwacht.

El Delfin Verde is steeds meer gebieden op deze manier gaan herindelen. Op de rondleiding een dag later komen we langs al deze terreintjes, allen met een eigen karakter, erg leuk.

Op dit moment bestaat ongeveer 40% van de camping uit bungalows, en dat percentage is groeiende. De campingplekken worden echter ook nog uitgebreid. Waarbij in de nieuwe gedeelten de boompjes nog klein zijn, waar de oude gedeelten juist sfeervol en groen zijn.

Animatie met passie

Animator Chris van El Depfin Verde

Chris is niet in functie, maar heeft toch alle aandacht voor de kinderen

’s Avonds, in het restaurant, maken we kennis met de Belgische Chris, het hoofd van het animatieteam op deze grote camping. En ook Chris doet ons verbazen.

Chris geeft leiding aan een team van 17 animatoren. Veel stagiairs, en hij legt uit dat er streng wordt geselecteerd. Niet iedereen heeft de juiste instelling en is geschikt voor het vak.

Wat dat vak precies inhoudt toont hij even later. Er loopt een moeder met kind langs, en het kind merkt meteen Chris op. En Chris, op zijn beurt, heeft direct de volledige aandacht voor het kind. Het krijgt een hand, een aai over de bol en het mag vragen stellen wat het maar wil. Wij zijn er even niet voor Chris.

Dit tafereel herhaalt zich diverse keren die avond en de volgende dag. En het doet ons overtuigen dat hier Animatie met passie wordt bedreven. We zijn onder de indruk.

De smokkelroute langs de Costa Brava

zwemmen tussen de rotsen

Zwemmen tussen de rotsen van de Costa Brava

Voordat we koers zetten naar de laatste camping op onze trip, gaan we op zoek naar de smokkelroute langs de Costa Brava.

Gedurende de Spaanse burgeroorlog werd er langs de ruige kust flink gesmokkeld. In de kleine baaitjes werden bootjes verstopt. En via moeilijk begaanbare paadjes werden de goederen naar het binnenland vervoerd.

Tegenwoordig is er een wandelpad langs al deze voormalige smokkelpaadjes gemaakt. Een route langs de mooiste baaien, rotsen en dorpjes langs de Costa Brava.

Het pad is werkelijk prachtig. De vele mooie uitzichten zorgen ervoor dat de fototoestellen overwerk hebben. Het is vandaag een feestdag in Catalonië, en veel mensen zijn naar de kust getrokken. Ze hebben de keuze: een rustig plekje op en tussen de rotsen, of een plaatsje tussen vele anderen op één van de kleine strandjes.

Camping Valldaro

Zwembad Camping Valldaro

Kinderen dansen bet de animatie bij het zwembad

De laatste overnachting op onze trip is in een bungalow op Camping Valldaro. Dit is een grote camping met vooral kampeerplekken in verschillende maten.

De bungalows hier zijn minder ruim dan die bij El Delfin Verde, maar de prijs is daar ook naar. Ook hier is er een trend in het creëren van kleinere gebieden op de grote camping, al is men er nog minder ver mee.

De faciliteiten op de camping zijn prima. Op twee plekken zijn er grote zwembaden, er zijn sportterreinen, en er is natuurlijk animatie.

Vlak buiten de camping staat nog een mini-golf baan die een speciale vermelding verdient. Hier wordt de bar beheerd door de Nederlander Paul. Met zijn team zorgt hij voor gezelligheid en diverse evenementen. We hebben er even van mogen proeven en dat smaakte naar meer!

Kies uit een grote diversiteit aan campings in Girona

De rotskust van de Costa Brava

Met deze trip hebben we maar een kleine selectie van de campings van Girona gezien. Maar we hebben wel kunnen ervaren wat een verscheidenheid aan campings er zijn.

Van de rustige, kleine campings tot de enorm grote met alle faciliteiten. Van de bergen tot aan de stranden, baaien en rotsen aan de Costa Brava. Er is voor ieder wat wils.

Voor een overzicht van al deze campings bezoek je de website van de Vereniging van Campings in Girona.