Legoland in Windsor, Engeland

25 maart 2015

Onderdeel van: Engeland — Tags: , — sabine @ 5:05 PM

Poseren voor de ingang van Legoland Windsor

Onze overnachting op de Oasis of the Seas brengt ons naar Engeland. En daar plakken we een kleine mini-vakantie aan vast.

Uiteraard gaan we naar Londen. Maar voor we daar heengaan bezoeken we een favoriet van Zeb en Tycho: Legoland Windsor.

Op een uurtje rijden van Londen, bij het van het kasteel bekende Windsor, ligt de Engelse versie van dit bijzondere pretpark. Wij trekken er twee dagen voor uit om het helemaal te ontdekken…

Aankomst in Windsor

Tycho achter het stuur van de Engelse taxi voor ons hotel in Windsor

Per bus reizen we vanuit Southampton naar London Heathrow, waar we een taxi nemen naar ons hotel in Windsor.

We komen vroeg in de middag aan, en kunnen onze kamer nog niet in. Geen nood, want we hebben honger en er is een Chinees restaurant in het hotel. Heerlijk smullen dus.

Het hotel blijkt niet in Windsor te liggen, maar in een dorp ernaast. Wandelen richting Windsor zit er niet in, en dus nemen we maar een taxi om het stadje met zijn beroemde kasteel te ontdekken.

Dwalen rond Windsor Castle

Bij het hek voor Windsor Castle

Helaas, als we in Windsor aankomen blijkt het kasteel al gesloten te zijn voor bezoekers. Het enige wat we nog kunnen doen is het van de buitenkant bekijken. We besluiten om er omheen te wandelen. Althans, dat proberen we.

Want al snel moeten we een zijstraat in, en zien we het kasteel niet meer. Of toch, door een poortje waar we niet doorheen mogen.

Verder wandelend komen we dan in een groot park uit. Met links een groot hek met in de verte (een deel van) het kasteel. Met als we goed kijken zo’n typisch Engelse wachter ervoor. Toch leuk om te zien.

Het park is eigenlijk een hele lange rechte wandelweg, The Long Walk geheten. Zonder afslagen, het is dus onmogelijk om rond het kasteel te wandelen.

Dus gaan we maar een echte Engelse pub in. En later eten we in een Indiaas restaurant.

Eerste indrukken van Legoland

Een Lego Dinosaurus bij de ingang van Legoland Windsor

De volgende ochtend doen we waar we voor gekomen zijn: we nemen de taxi naar Legoland Windsor!

We zijn er voordat het park opengaat, maar we mogen wel al het hek in. We komen op het centrale plein wat op een heuvel ligt. Hiervandaan hebben we zelfs uitzicht naar Windsor Castle, wat een kilometer of 5 verderop ligt.

We bestuderen de plattegrond van Legoland. Het is wel wat kleiner dan het grote Legoland in Billund, Denemarken. Maar we herkennen de verschillende thema-gebieden. En zodra we mogen, gaan we snel op pad.

Het Engelse Miniland

Bij de Tower Bridge in Legoland Windsor Miniland

Eerst maar eens naar Miniland. Dit Madurodam-achtige deel van Legoland is altijd een succes bij Zeb en Tycho. Vanwege de verschillende rondrijdende treinen natuurlijk. Maar er is nog veel meer.

Bij Legoland Windsor is een groot deel van Miniland natuurlijk besteed aan Engelse monumenten. En ook landschappen uit Schotland, Wales en Ierland natuurlijk. We zien kastelen, highlandgames en rugby. En natuurlijk de Big Ben, Tower Bridge en Buckinham Palace.

Ook de andere Europese landen komen aan bod, al is het minder uitgebreid dan in Legoland Billund.

Spetteren in Vikingland

Tycho spuit zijn vader nat in de Viking Splash bij Legoland Windsor

Tycho spuit zijn vader nat in de Viking Splash

Naast Miniland ligt het Vikingland. Met een kleine schommelschuit, een labyrinth en ronddraaiende bakjes onder een grote spin.

Maar de grootste attractie hier is de River Splash. Als we hier aankomen blijkt die gesloten te zijn vanwege een mankement. Maar gelukkig kunnen we een dag later wel mee, tot hilariteit van Zeb en Tycho.

Op verschillende punten in het traject wordt je namelijk nat gespoten. Leuk natuurlijk, vooral als papa steeds de pineut is.

Ridderland met de drakenachtbaan

De officiële foto van ons in de drakenachtbaan

Via een grote speeltuin komen we in Ridderland. Uiteraard net een groot kasteel, met toegang tot de drakenachtbaan.

Ook bij Legoland Windsor gaat de achtbaan eerst langzaam door de grot met veel Lego ridders, draken, tovenaars enzovoorts. Daarna begint pas de echte achtbaanrit. Die is hier wat minder eng dan in Billund en in Legoland Duitsland.

In Ridderland is ook nog een tweede, kleine drakenachtbaan. En de Knights Quest, een treintje dat in de rondte hobbelt.

Lunchen doen we ook in het kasteel.

De grote plons in Piratenland

Zeb met zijn vader in de kano vlak voor de grote plons

In Piratenland staat onder andere de grote schommelschuit. Altijd een succes en goed voor flinke kriebels in de buik.

In de Goldwash kunnen kinderen op zoek naar goudklompjes in de rivier.

En hier staat ook één van onze favorieten: de Pirate Falls Treasure Quest. Hier ga je in een kano door het landschap met vele leuke Lego dieren. Totdat je omhoog gaat en even later in grote vaart naar beneden raast. Met een nat pak als resultaat.

Land van de Pharao’s

Poseren bij de Lego Pharao

Dan komen we in een gedeelte dat we niet van andere Legolanden kennen: het land van de Pharao’s. Met prachtige Egyptische beelden, van Lego wel te verstaan.

Hier bevindt zich de enige attractie waar we nu, in Oktober, voor in een lange rij moeten staan: de Laser Raiders.

In een wagentje rijden we door een grot, en ondertussen moeten we met ons laser-pistool zoveel mogelijk doelen zien te raken. Erg leuk!

Bij de Pharao’s ook de Scarab bouncers waarin je diverse keren omhoog gaat om met een korte vrije val weer naar beneden te stuiteren. En in de bazaar veel Lego Chima.

Met de trein op safari

Zeb en Tycho in de Legotrein bij Legoland Windsor

Zeb en Tycho in de Legotrein

Bij Legoland hoort natuurlijk ook een trein. En gelukkig, die is er ook in Legoland Windsor. We hebben het station gevonden en stappen in.

De rit brengt ons langs diverse attracties in het park. Maar het blijkt ook een soort safari-rit te zijn, langs verschillende dieren van Lego.

Avonturenland boven en onder water

Zicht vanuit de onderseeër bij Lego Atlantis

En dan komen we in het avonturenland. Met de Squid surfer waarmee je over het water scheert.

De wandelroute loopt vervolgens langs het grote Legoland Hotel, en dan komen we bij de safari-autootjes. Die kennen we van Legoland Billund. Alleen hier komen ze langs dinosaurussen van Lego.

Daarnaast ligt Lego Atlantis. Hier in Legoland Windsor betekent dat een ritje in een onderzeeër langs de haaien en andere vissen in een groot aquarium.

Het aloude Lego City

Zeb bij de rijschool van Legoland Windsor

Zeb bij de rijschool

En dan is er natuurlijk nog het oude vertrouwde Lego City. In dit gebied vinden we onder andere de brandweer, de autorijschool, en de bootjes. Allemaal klassiekers en nog altijd erg leuk.

Aan de zijkant van het park ligt ook nog Duplo Valley. Met naast de speeltuin, het treintje en de vliegtuigjes ook een groot waterspektakel. Ziet er erg mooi uit, maar het is Oktober dus veel zin om te zwemmen hebben onze jongens niet…

Op de terugweg naar de ingang komen we nog langs het Imagination Center. Hier kun je onder andere naar een 4D theater. Of in verschillende ruimtes gewoon bouwen met Lego.

Voorstelling bij de piraten

Piratenshow bij Legoland Windsor

Piraten vallen van de vuurtoren tijdens de piratenshow

We spenderen maar liefst twee dagen in Legoland Windsor. De tweede dag doen we een soortgelijk rondje. Sommige attracties hadden we nog niet gedaan, anderen doen we nog een keer omdat ze zo leuk zijn.

En er zijn zelfs nog attracties die we in die twee dagen nog altijd niet gedaan hebben. Het is ook allemaal zo veel en zo leuk…

De tweede dag hebben we wel het geluk dat we precies op tijd zijn voor de voorstelling van de piraten. Een waar spektakelstuk. In het Engels, maar toch ook voor Zeb en Tycho goed te begrijpen.

Kortom, ook Legoland Windsor is helemaal geweldig. Het is wel wat kleiner dan het origineel in Denemarken, maar groot genoeg om je er 2 dagen (of meer…) te vermaken.

En de combinatie van een pretpark met het favoriete speelgoed doet het bij ons erg goed (ja, ook bij papa en mama).

Geen reacties

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.