Leuke stedentrip in Göteborg

13 oktober 2015

Onderdeel van: Zweden — Tags: — sabine @ 4:55 PM

Vanuit Oost-Zweden rijden we dwars het land over, om vanuit Göteborg de boot naar Jutland in Denemarken te nemen. Maar uiteraard pakken we dan wel even een stedentrip Göteborg mee. En terecht!

Liseberg en het Universeum in Göteborg

De reis dwars door (Zuid-Zweden) verloopt voorspoedig. Het eerste deel zijn vooral provinciale wegen door de bossen. Het is niet erg druk en we kunnen aardig doorrijden.

Als het lunch-tijd is horen we ook een verzoek tot sanitaire stop vanaf de achterbank. We zijn vlakbij de grote stad JönKöping, dus hier zou je toch een wegrestaurant verwachten?.

Dat valt nog niet mee, en we belanden uiteindelijk op een restaurant bij de A6 Golfclub in de stad. Waar we overigens prima kunnen eten, voor niet zoveel geld.

Het tweede deel van de rit is vooral snelweg. We bereiken Göteborg, maar daar is het nogal zoeken voor we ons adres gevonden hebben.

Een leuke plek om te overnachten

Het Kviberg hostel en cottages

We overnachten in het Kviberg Hostel even buiten het centrum van Göteborg. De leuke trekkershutten hier zijn helaas al bezet als wij boeken. Daarom verblijven we in een kleine kamer met 2 stapelbedden.

Er zijn gedeelde douches en WC’s, geen favoriet van ons. Maar het is hier erg schoon en de sfeer is goed. De bediening is zeer hulpvaardig, we krijgen alle tips om Göteborg in anderhalve dag optimaal te bezoeken.

Na ons geïnstalleerd te hebben gaan we eerst eens op zoek naar een leuk eettentje.

Het gele huis en de Kviberg kazerne

Poseren bij de Kviberg kazerne in Göteborg

Poseren bij de Kviberg kazerne

We krijgen een routebeschrijving die ons naar het gele huis moet brengen, een leuk restaurantje in de buurt. We wandelen daarbij langs een groot complex met gebouwen, waarvan we ons afvragen wat het is.

Het gele huis blijkt inderdaad een heel leuk restaurant te zijn. We genieten er van een lekkere maaltijd, met uitzicht op, wat nu blijkt, een mooie oude kazerne.

Na het eten gaan we die kazerne nog eens wat beter bekijken. De gebouwen zijn niet meer als kazerne in gebruik, maar het ziet er allemaal heel mooi en indrukwekkend uit.

Er zijn allerlei bedrijven in gevestigd, en even verderop is er een receptie van een bruiloft aan de gang. Er hangt dus een heerlijk sfeertje, en op ons gemakkie lopen we terug richting het hostel.

Nemen we het toeristentreintje of de rondvaartboot?

De rondvaartboot voor de Viskerk in Göteborg

De volgende morgen na het ontbijt in het hostel, pakken we de metro naar het centrum van Göteborg. We zijn vroeg op deze zondagmorgen, en we wandelen even rustig rond.

We hebben van tevoren met de jongens een paar opties besproken. Het lijkt ons wel leuk om de stad te bekijken met een rondvaart. Maar Zeb en Tycho willen liever met het toeristentreintje, hoe verrassend…

Dat treintje brengt ons langs de haven, de mooie gebouwen in de stad, de verdedigingsgracht, en de monumenten. Ondertussen leren we wat van de geschiedenis van de stad. Bij de Viskerk (de vismarkt die meer op een kerk lijkt) stappen we uit om op eigen houtje verder te gaan.

Wandeling naar de Haga wijk

We pakken een terrasje in de Haga wijk van Göteborg

Het treintje komt namelijk niet in de Haga wijk. En dat zou toch de leukste wijk van Göteborg moeten zijn. We vragen ons af of dat ook op deze zondagochtend zo is als we door wat lege straten wandelen.

Maar dan staan we plots midden in de gezelligheid. Levendige straatjes met leuke tentjes en veel volk op straat.

We hebben honger, en dat komt goed uit. Bij een leuk terrasje kunnen we verschillende gebakjes uitkiezen, en binnen bestellen we een paar drankjes. Hier doen we ons tegoed aan, terwijl we op het terras heerlijk mensen kijken.

De toren van Skansparken

Zeb en Tycho spelen met de kanonnen voor Skansen Kronan

Maar we moeten door. Want achter de Haga wijk ligt Skansparken: een groene heuvel met daarop Skansen Kronan. Dit is een fort dat Göteborg moest verdedigen tegen indringers. Het gouden kroontje op het gebouw is vanuit de stad te zien.

We beklimmen de heuvel en komen uit bij de kanonnen. Leuk om op te spelen! En wij genieten daarbij van het prachtige uitzicht over de stad.

Het fort zelf is niet zo groot, maar mooi om te zien. We besluiten aan de andere kant de heuvel weer af te lopen, richting Slottsskogen park. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig, maar als we door de brandnetels zijn vinden we het pad weer.

Pech in Slottsskogen park

Acrobatiek in Slottsskogen Park

Slottskogen is een enorm groot park op loopafstand van het centrum van Göteborg. Behalve bossen, grasvelden en fiets- en wandelpaden vindt je hier ook een gratis toegankelijk dierenpark. Met onder anderen zwijnen, elanden, paarden, en zelfs zeehonden en pinguïns.

Als we aankomen bij het park is het er een gezellige drukte. Mensen genieten van de zon op de grasvelden. Jongeren zijn bezig met acrobatiek, en er heerst een gezellig sfeertje.

Maar als we door willen lopen richten het dierenpark, zien we dat het grootste deel van het park is afgezet met hekken. Navraag leert dat er vandaag een festival is, en dat we het grootste deel van het park dus helemaal niet kunnen bezoeken.

En tikje ongelovig lopen we langs het hek, om uit te komen bij het grote restaurant bij het park. Daar nemen we wat te drinken, en besluiten we uiteindelijk om voor plan B te gaan.

Het Universeum ontdekkingscentrum

De knikkerbaan van Zeb en Tycho in het Universeum

Plan B betekent dat we de tram nemen richting Liseberg. Dit is het pretpark in een andere wijk van Göteborg. Maar naast het pretpark ligt ook het Universeum.

Het Universeum is een groot ontdekkingscentrum. Met een tropisch regenwoud, stukje ijstijd, groot aquarium, ruimtevaart, en wetenschapsdeel. En nog veel meer. Daar hebben de jongens wel oren naar.

En het enorme gebouw stelt ons niet teleur. We gaan op zoek naar slangen en kikkers. We zien een zaaghaai in het aquarium, en zien leguanen in het regenwoud. Jammer dat de kleine aapjes al naar bed zijn.

Bovenop het gebouw staan de modellen uit de ijstijd uitgestald. Mammoeten, sabeltandtijgers en de wolharige neushoorn, om maar wat te noemen.

De meeste tijd besteden we echter in het wetenschapsdeel. Zeb en Tycho bouwen een reuzen-knikkerbaan. We doen geheugen- en reactiespelletjes, en plakken Tycho in een klittenbandpak tegen de muur.

We zijn eigenlijk nog lang niet uitgespeeld als het gebouw gaat sluiten.

Pretpark Liseberg

Daar willen we wel in mama!!

Eenmaal buiten gaan we toch nog even een kijkje nemen bij Liseberg. Net als bij Tivoli in Kopenhagen, kun je hier een kaartje kopen voor alleen toegang, waarna je per attractie moet betalen.

Wij houden het bij een kijkje bij de ingang, en naar de attracties die boven de omheining uitkomen. Hadden we nu nog een dagje Göteborg gehad…

Maar we nemen de tram terug richting de binnenstad. Daar eten we wat en nemen de tram dan weer terug naar ons hostel.

Göteborg is een erg leuke stad voor een stedentrip met kinderen. Kijk vooral ook buiten het centrum. De parken en attracties daarbuiten zijn zeker een aanrader, en een reden om nog eens terug te komen.

Geen reacties

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.