Een tour door de Gouden Driehoek Thailand, Laos en Myanmar

Het gebied van de Gouden Driehoek tussen Thailand Laos en Myanmar stond bekend om de productie van Opium. Tegenwoordig is het vooral een leuke bestemming voor toeristen, met verschillende activiteiten.

We poseren bij het bord van de Gouden Driehoek

In het Noorden van Thailand verblijven we in de fantastische homestay van Tony in Chiang Rai. En hij stelt voor om een dagtrip richting de gouden driehoek te maken.

Dit gebied bij de grens van Birma (Myanmar) en Laos zit vol bergstammen, en nog veel meer.

Na het ontbijt stappen we met zijn achten plus Tony in een minivan om op stap te gaan.

Als eerste rijden we naar een dorpje waar verschillende bergvolkeren samenleven.

Het is speciaal opgezet om toeristen rond te leiden en om de bergstammen te stimuleren hun traditionele levensstijl te behouden.

We zien er de Akha, de Yao, de Lahu, de Lisu en de Karen stammen. Het is leuk om kennis te maken met zoveel verschillende volkeren. Toch voelt het een beetje als een toeristische attractie, in plaats van het echte leven van de stammen.

De longnecks, vrouwen met ringen om hun nek

Twee generaties longneck vrouwen

Bij sommige stammen wordt zelfs een korte voorstelling gegeven van zang en dans. Maar echt geïnspireerd ziet dat er niet uit.

Toch was ik wel een beetje onder de indruk van de longnecks. Deze Karen vrouwen dragen gouden ringen om hun hals.

In hun jonge jaren komt er elk jaar een ring bij, waardoor hun nek langer wordt (dat lijkt tenminste zo. Eigenlijk vervormen hun sleutelbeenderen).

Er zijn vrouwen bij met een nek van ongeveer 30 cm lang.

Er was ook een school in dit dorp waar we een paar meisjes van de Karen bevolking zagen. Ook zij droegen al een paar ringen om hun nek.

Aapjes kijken in de monkey-cave

De apen krijgen bananen

Na de bergvolkeren gaan we naar de monkey-cave. Een grot waar een groep apen leeft. Daar aangekomen zien we ze al onder aan de grot.

Tony koopt wat bananen die we voeren. Ook hier zijn de apen best brutaal en staat er een vrouwtje met een lange stok bij ons om de beesten op afstand te houden.

Tycho vond de aap bij de Erawan watervallen best eng, maar nu moesten we hem in de gaten houden dat hij er niet naartoe zou lopen.

Hij vond ze helemaal leuk. Vooral de kleintjes die we in de electriciteitspalen zagen klimmen en spelen waren erg leuk.

Ook zien we nog wat krokodillen in een hok. Er zitten ook schildpadden bij. De jongens vinden het erg grappig als daar één van gewoon even over een krokodil kruipt.

Als we terug lopen naar de minivan, zien we drie apen op een auto zitten. Ze breken de antenne eraf en proberen de ruitenwisser te ontdoen van de rubberen strip. Wat zijn het toch een galbakjes.

Shoppen bij de grens met Birma/Myanmar

Vele winkeltjes op de grens van Thailand met Myanmar

We rijden verder naar de grens van Thailand met Birma. Hier rijden we naar een tempel op een heuvel voor het uitzicht over dat geheimzinnige land. Niet dat we er iets aan zien, maar toch.

Hier is ook een leuke markt waar we even mogen struinen.Er kan hier belastingvrij gewinkeld worden, dus aantrekkelijk voor zowel de Thaise as Birmese bevolking.

Er zijn vele speelgoedwinkeltjes waar Chinees nep-Lego verkocht wordt. Interessant natuurlijk voor onze jongens.

Zeb en Tycho willen elke speelgoedwinkel bekijken en alles laten zien aan hun nieuwe vriendje Jesse.

Bootje varen over de Mekong

Tycho vindt de snelle boot helemaal geweldig

Na de lunch in een buffet restaurant rijden we door naar de eigenlijke gouden driehoek. Hier grenzen Thailand, Birma en Laos aan elkaar. Dit gebied staat vooral bekend om de smokkel van opium.

We maken wat foto’s bij een uitzichtpunt en rijden dan naar beneden om een bootje te pakken. Er zijn alleen nog kleine bootjes te huur, maar deze zijn wel erg snel.

We scheuren met een behoorlijke snelheid over de Mekong rivier. Zeb en Tycho vinden het prachtig.

Het bootje brengt ons naar een eilandje wat bij Laos hoort. Op dit eiland is ook een markt, waar je vooral tassen en koffers kunt kopen.

Ook zien we wat slangenwijn staan. Een dode slang in sterke drank. Dit drankje hebben we ooit in Vietnam geproefd. Echt bocht… het smaakt letterlijk naar dode slang.

Er is ook nog een gevangen beer

Tycho is ondersteboven van het eilandje in Laos

Tony vertelt ons dat er ook nog een beer op het eiland zit. We besluiten om daar even te gaan kijken. Het dier zit in een klein hokje dat midden in de plassen staat omdat het regenseizoen is. Het ziet er wat troosteloos en zielig uit.

Onze laatste stop is bij een haventje waar we de mensen een boot in zien laden. Alles gaat hier nog met de hand. We zien de mannen sjouwen met zware zakken en dozen vol flessen. Ongelooflijk dat het nog op zo’n manier gaat.

We rijden weer terug naar de Homestay van Tony waar de kinderen en wij nog een verfrissende duik nemen.

We kletsen nog wat na met Marcel en Annet, eten nog wat, en zo komt er een eind aan deze drukke maar zeer leuke dag.