Machtig Mooi Middagje Malta

15 juni 2015

Onderdeel van: Overigen — Tags: — sabine @ 5:26 PM

Na ons bezoek aan Palermo varen we om Sicilië heen richting Malta. De volgende morgen genieten we van het uitzicht op dit eiland, en van de aankomst in de prachtige haven. Daarna mogen we van boord voor een middagje Malta.

Aankomst in de oude haven

Aankomst in de haven van Malta

Aankomst en straatje keren in de haven van Malta

We hadden al gehoord dat de aankomst in de haven van Malta erg bijzonder is. En dus staan we op het dek als het cruiseschip richting de stad vaart.

Het lijkt van een afstandje onmogelijk om de haven met zo’n enorm schip in te varen. We moeten als het ware slalommen langs de twee pieren die van beide kanten van de ingang van de haven beschermen.

En vervolgens moet het cruiseschip straatje keren in de smalle haven, en dan achterwaarts inparkeren.

En al die tijd hebben we uitzicht op de mooie oude stad La Valetta, dat op een schiereiland van Malta ligt. We zien vooral de stadsmuren en burchten die de stad in vroegere tijden moesten beschermen.

Rondje met de paardenkoets

In de paardenkoets op Malta

Als we eenmaal aangelegd zijn gaan de mensen die een excursie geboekt hebben eerst van boord. Er waren mooie excursies mogelijk, zoals een jeep-tour over het eiland, en zwemmen met dolfijnen. Maar het bezoeken van de stad La Valetta is ook mooi, en heel makkelijk zelf te doen.

We gaan dus van boord, en als we de haven uitlopen zien we al snel taxi’s en paardenkoetsjes. Veel minder opdringerig dan in Palermo. Bovendien weten we nu dat zo’n tochtje geen slecht idee is. We kiezen daarom voor de paardenkoets.

In het koetsje rijden we omhoog, naar de stad vlak naast La Valetta: Floriana. De koetsier zou ons naar verschillende interessante punten brengen en de eerst stop is bij de Argotti Botanical Garden hier.

We lopen even rond bij deze tuinen, maar erg bijzonder vinden we ze niet. We gaan dus snel weer verder.

We passeren de grote kerk van St. Publius, en zijn verbaasd dat we hier niet stoppen. In plaats daarvan brengt de koetsier ons naar een uitzichtspunt bij Grand Hotel Excelsior. Hier zien we het fort en de haven aan de andere kant van het schiereiland waar La Valetta op ligt.

Het Siege War Memorial

Tycho op de stadsmuur bij het Siege War Memorial

Vervolgens rijden we dan de stadsmuur van La Valetta binnen. Maar we blijven aan de buitenkant van de stad rijden. We stoppen nog bij het grote fort op de punt van het schiereiland, maar dat is dicht.

De laatste stop van de koets is verreweg de mooiste: bij het Siege Bel War Memorial. Dit is een klokketoren ter nagedachtenis aan de Tweede Wereldoorlog waarin Malta een belangrijke rol speelde.

Behalve het torentje zelf is er hier een prachtig uitzicht over de haven. En de jongens kunnen heerlijk klimmen op de muren rondom. Er is zelfs een speeltuintje al is die vooral voor kleinere kinderen.

De plezierige binnenstad van La Valetta

Spelen met de fonteintjes op het St. George plein

We nemen hier afscheid van de paardenkoets en wandelen richting het centrum van La Valetta. Eerst door een paar rustige stijle straatjes, maar dan komen we in het autovrije centrum.

En wat een leuk centrum is dat! We spelen met de fonteintjes op St. George plein, bezoeken de mooie tuin met beelden van het Grand Master paleis, en nemen een ijsje in de winkelstraat.

Er heerst hier gewoon een leuke sfeer. Veel toeristen, maar geen auto’s of andere drukte.

We wandelen rustig verder en komen langs mooie monumenten. De jongens leven zich uit door te rennen op een plein terwijl wij de monumenten bewonderen.

Uitzicht op ons cruiseschip vanaf de Upper Barrakka Gardens

Uiteindelijk komen we aan bij de Upper Barrakka Gardens. Mooie tuinen, met een prachtig uitzicht over de haven, waar ons cruiseschip de Costa Fascinosa ligt.

Hier nemen we nog een drankje op het terras (verrassend goedkoop!). En dan nemen we de lift naar de haven beneden.

We hebben een heerlijk middagje genoten van Malta, of eigenlijk La Valetta. Het ritje met de paardenkoets was een beetje overbodig, maar toch ook wel leuk. Maar vooral de relaxte binnenstad heeft ons hart gestolen. Een heerlijke plek voor jong en oud.

We gaan weer aan boord van het schip van Costa Cruises. Dit keer volgt een volledige dag op zee, overmorgen komen we dan aan bij Palma de Mallorca.

Geen reacties

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.