Met de nachttrein naar Chiang Mai

De nachttrein naar Chiang Mai is een ideale manier om naar het Noorden van Thailand re reizen. Wij deden het met onze kinderen, en vonden het geweldig.

's Ochtends wakker worden en lekker spelen in de trein

Wij reisden in 2011 op de bonnefooi in Thailand. En dus probeerden we vanuit Kanchanaburi een treinticket te boeken naar Chiang Mai. Maar dat viel een beetje tegen.

Niet zozeer omdat die trein niet vanuit Kanchanaburi gaat (dat wisten we natuurlijk), maar omdat de eerst beschikbare tickets voor 3 dagen later waren.

Geen nood, dan plakken we er gewoon 3 dagen Ayutthaya tussen, zeker geen straf.

Maar let dus op dat je op tijd je tickets voor de nachttrein naar Chiang Mai bestelt!!

Vertrek in de nacht vanuit Ayutthaya

Wachten op het station van Ayutthaya

Vanaf Ayuthaya vertrekt onze nachttrein naar Chiang Mai om 23.00 uur. We worden door de tuk-tuk keurig op tijd op het station afgeleverd.

Maar daar horen we dat de trein vertraagd is. We zien zelfs de trein van 21.00 uur naar Chiang Mai nog vertrekken en vrezen het ergste.

Gelukkig is de vertraging voor ons maar een minuut of 20. We stappen in en worden naar onze slaapplaatsen gebracht.

Het is koud in de trein

Zeb ligt in zijn bedje in de nachttrein

In de coupé is het gewoon koud. Gelukkig was ik hierop voorbereid. Dat was 9 jaar geleden ook al zo.

En dus had ik een warme trui voor ons allen binnen handbereik en konden we lekker gaan slapen.

De nacht verloopt goed. We worden wel aardig door elkaar geschud, maar de jongens slapen prima.

Zelf heb ik daar wat meer moeite mee, maar ik lig lekker en sukkel af en toe in slaap voor een half uurtje.

Om half 7 ben ik al klaar wakker. Maar de jongens slapen tot half negen. We eten een ontbijtje dat is klaar gemaakt in de trein en vermaken ons verder met lezen, kleuren, cars spelletjes en naar buiten kijken en de mooie omgeving bewonderen.

Van station naar guesthouse

De gevel van ons guesthouse in Chiang Mai

Een uur later dan gepland arriveren we in Chiang Mai. We stappen uit en zien iets staan over SK house 1. Een guesthouse waar ik goede verhalen over gehoord had.

Een mevrouw vraagt of we een kamer willen komen bekijken. Dat doen we en zo hebben we gelijk een gratis taxi naar het centrum.

SK House 1 ziet er best leuk en gezellig uit en heeft een zwembad. Maar de kamer die ze hebben is alleen met fan en ziet er wat oud uit. Helaas zijn de familiekamers in het nieuwe gedeelte vol. Het is eigenlijk net niet wat we willen.

De mevrouw komt dan met een voorstel om ons naar het Chiang Mai Thai house te brengen waar ze nog wel een drie persoons kamer hebben met mogelijkheid om er een matras bij te leggen.

Hier is ook een zwembad aanwezig. We besluiten om op haar voorstel in te gaan en belanden zo in een mooie kamer in Chiang Mai Thai house.

Zo zie je maar, het is niet nodig om vooraf accommodatie in Chiang Mai te boeken als je er met de trein aankomt. Tenzij je specifieke wensen hebt natuurlijk.

De nachttrein terug naar Bangkok

Tycho bouwt een treinbaan in het gangpad van de trein..

Na 2 en een halve week in Noord-Thailand te hebben gereisd, nemen we ook weer de nachttrein vanuit Chiang Mai terug naar Bangkok.

Dit keer vertrekken we om 15.00 uur zodat we de eerste uren kunnen genieten van de mooie uitzichten.

Het is gezellig in de trein. Zeb en Tycho spelen met hun computerspelletjes maar ook met de treinbaan. Daarmee krijgen ze natuurlijk de nodige aandacht van anderen, iedereen vindt het wel grappig.

Als de bedden rond een uur of 8 worden opgemaakt gaan we maar proberen om wat te slapen.

Helaas heeft Tycho dit keer veel problemen met in slaap komen.

De wagon waarin we slapen heeft geen airco. Daarom staan de ramen allemaal op een kier open en hangt er een fan aan het plafond om voor enige verkoeling te zorgen.

Maar de openstaande ramen zorgen voor erg veel herrie. En dus kwam hij niet in slaap. Om een lang verhaal kort te maken, rond een uurtje of half 2 viel hij eindelijk in slaap.

Vertraging vlakbij Bangkok

Lekker kleuren in de trein

Als dan de conducteur om half 6 aan ons bed staat om deze weer in stoelen te veranderen, voelen we ons behoorlijk brak.

We zijn dan al in de buitenwijken van Bangkok en denken er bijna te zijn. Dat was ook wel zo, maar toch hebben we over dit laatste stukje zo’n twee uur gedaan.

Het leek er zelfs even op dat we 3 uur vertraging zouden krijgen. Iedereen pakte zijn spullen om dan maar een taxi of tuk-tuk te nemen. En toen ging de trein toch weer rijden… Ook dat is Thailand zullen we maar denken.

Vanaf het station nemen we een taxi naar Rambuttri road. Dit ligt naast Khao San Road, een prima plek om plannen te maken voor het vervolg.

Conclusie over de nachttrein naar Chiang Mai

We zitten in de trein!

Al met al is de nachttrein in Thailand ons goed bevallen. Dus ondanks de slechte nacht van Tycho, dat kan nu eenmaal gebeuren.

Ook de vertraging is iets waar je altijd rekening mee moet houden in Thailand, welk vervoer je dan ook kiest. Over het algemeen vertrekken de treinen wel op tijd, maar de aankomsttijden zijn meer een indicatie.

Plan dus gerust een rit met de nachttrein als je naar Noord-Thailand reist met de kinderen. Zorg daarbij wel dat je een aantal dagen van tevoren de tickets regelt.

De volgende dag gaan we Chiang Mai ontdekken op de fiets.

Alle leuke activiteiten en het kindvriendelijke reisaanbod vind je op de pagina Chiang Mai met kinderen.