Onze autorit naar Italië

29 april 2014

Onderdeel van: Italië — Tags: — Sabine @ 4:06 PM

Poeh, helemaal naar Italië, dat is een flinke rit, van bijna 1400 kilometer. We hebben nog overwogen om te gaan vliegen, maar het gedoe met tickets, die duurder worden bij de schoolvakanties deed ons toch besluiten om met de auto te gaan. En dat hebben we geweten…

We vertrekken op vrijdag 25 april. De dag van de koningsspelen op school, en we mogen de jongens om 12 uur al oppikken om te gaan rijden. Dan hebben we een voorsprongetje op alle anderen, dachten we.

Maar helaas, al snel staan we in de file omdat de oprit naar de A12 is afgesloten voor een begeleide groep motorrijders. Daar gaat onze voorsprong.

Welke invloed dit had op de rest van de rit zullen we nooit weten. Maar beginnen met een file is niet echt fijn.

Meer files in het Ruhrgebied

Even uitrusten bij een Rasthof met speeltuin

De rest van het traject in Nederland verloopt stroperig. Geen echte files, maar goed doorrijden is er niet bij. We zijn blij als we Duitsland inrijden, daar zal het toch wel sneller gaan.

En in het begin is dat ook zo. Maar als we in de buurt van de steden van het Ruhrgebied komen, staan we al snel weer stil.

We komen diverse files tegen, kiezen nog een andere route, maar het mag weinig baten. We verliezen behoorlijk wat tijd, en pas als we het Ruhrgebied uit zijn kunnen we een beetje doorrijden.
Richting Frankfurt, met 3- en 4-baans wegen gaat het prima. Maar rond Wurzburg is het weer tweebaans. Met al die vrachtwagens betekent dat niet bepaald doorrijden. En bij wegwerkzaamheden komen we meer file tegen.

We zijn blij als we eindelijk, om 21.15 uur ons hotel in Ingolstadt bereiken.

B&B Ingolsdorf

B&B Ingolstadt

Dit hotel ligt pal naast de snelweg, perfect dus. We hebben het van tevoren geboekt, zodat we een richtpunt hebben tijdens het rijden. Je kan er ook voor kiezen om ter plekke een hotel te zoeken. Voordeel is dan dat je flexibeler bent, en vaak ook goedkoper. Maar wij zijn blij dat we nu niet hoeven te zoeken.

Het hotel stelt niet veel voor. We hebben een kamer voor vier personen, waarbij de jongens op een soort vide slapen, best leuk. Het ontbijt de volgende dag is prima, en dan gaan we snel weer op weg.

Via Innsbruck of Villars

Richting de Adriatische kust en Venetië hebben we twee opties: via Villars (vlakbij Slovenië), of via Innsbruck en de Brennerpas.

Weerzien bij Gasthof Auwirt

De TomTom geeft Innsbruck aan, maar als we iets nauwkeuriger kijken, dan zien we dat die een trip met de ferry rond Venetië heeft ingepland. Dat lijkt ons niet de gewenste route. Als we in plaats daarvan omrijden, dan blijkt via Villars toch een stuk korter.

Overigens gaan beide routes over tolwegen, en door diverse tunnels, weinig verschil dus. De route langs Villars geeft ons wel de gelegenheid om een bakkie te doen bij Thea en Annelies van Gasthof Auwirt, waar we vorig jaar nog op vakantie waren.

De route door Oostenrijk en Italië verloopt zonder problemen. Op deze zaterdag is er erg weinig verkeer, en zonder vertraging. Het laatste stuk van de snelweg af naar Punta Sabiona gaat niet zo snel, omdat het lokale weggetjes met veel rotondes zijn. Maar we arriveren op tijd op Camping Marina di Venezia, waar we gaan verblijven in de nieuwe Aspect stacaravan van www.eurocamp.nl.

De kosten

Om de vergelijking met een vliegreis te kunnen maken, even de kosten op een rij:

• Tanken, heen en terug: ongeveer € 320
  • Tol in Oostenrijk/Italië: ongeveer € 20
  • Overnachting heen en terug: ongeveeer € 160

Totaal dus zo’n € 500, en dan reken ik maaltijden en andere versnaperingen onderweg nog even niet mee.

Nu zijn de vliegtarieven tijdens de vakanties nog een stuk hoger, maar als je daarbuiten kan plannen zal het verschil niet erg groot zijn.

Geen reacties

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.