Stedentrip Barcelona met kinderen

10 juni 2015

Onderdeel van: Spanje — Tags: , — Patrick @ 10:48 AM

Tijdens de meivakantie kwamen we twee keer in Barcelona: vóór en na de Middellandse zee cruise. Een stedentrip Barcelona in twee delen dus.

Een familiekamer in Barcelona?

Mooi park met vijver bij Barcelona Sants

Na onze belevenissen aan de Costa Dorada zochten we een overnachting in Barcelona, omdat we de volgende dag daar vandaan op de cruise zouden stappen. En zo konden we nog iets van die mooie stad zien.

Zo’n enkele overnachting zoeken valt echter niet mee. In het centrum is dat niet te vinden, of vrijwel onbetaalbaar, zeker als je een familiekamer wil. Voor een appartement geldt meestal een paar overnachtingen als minimum. En als hotel was het Hilton de enige optie, dus…

Wat verder van het centrum dan maar. En zo vond ik een, nog altijd behoorlijk prijzig, appartement bij het station Barcelona Sants. Met de metro zit je daar vandaan zo in het centrum.

Ons verblijf in Barcelona Sants

leuk straatje bij Barcelona Sants

Poseren bij een leuk straatje bij Barcelona Sants

Het is al bijna avond als we in Barcelona arriveren. Huurauto inleveren, en dan snel naar ons appartement. Het is lekker ruim, maar dat mag ook wel voor die prijs. We installeren ons, en doen het rustig aan na alle vermoeienissen.

Maar dan wordt het toch tijd om wat te gaan eten. Wij hebben het al over een tapas-tentje, maar Zeb en Tycho hebben hun zinnen gezet op de gele M. Die hebben we nog niet bezocht deze vakantie, dus vooruit maar. Lekker makkelijk, want er zit er één in het station.

Voordat we daar komen lopen we langs een leuk tentje, waar de ober op een Segway rondrijdt. De jongens vinden dit helemaal geweldig. Zullen we toch…? Maar nee, zo leuk is dat nu ook weer niet.

Als we uitgegeten zijn bekijken we nog even de omgeving van het station. Het is hier mooi, met wat kunstwerken langs een grote moderne vijver. Het is zeker wel een wijk waar je langer kan verblijven, ook met kinderen.

Met de metro naar de Sagrada Familia

Leuke speeltuin bij de Sagrada Familia

De volgende morgen nemen we de metro. Een tien-rittenkaart is niet duur, en niet persoons-gebonden. En dus zijn we heel vlot bij de Sagrada Familia, de enige high-light waar we vandaag tijd voor hebben.

Het is al behoorlijk druk bij dit meesterwerk van Gaudi. Wij hoeven het interieur niet te zien, dus doen het rustig aan. We eten wat bij het mobiele eettentje, en er blijkt een leuke speeltuin te zijn.

Helemaal geweldig, een speeltuin bij zo’n bezienswaardigheid. Onze jongens vermaken zich prima, terwijl wij rustig de details van de Sagrada Familia in ons opnemen.

Wanneer we de ene kant van de kerk genoeg bezichtigd hebben, nemen we de jongens mee naar de andere kant. En die is zo mogelijk nog mooier.

Er ligt een mooie vijver aan deze kant, dus goed voor prachtige groep-selfies. Bovendien zijn hier groepjes ouderen aan het jeu-de-boulen. Zeb en Tycho gaan helemaal op in dat spel, en krijgen zelfs nog wat uitleg van één van de deelnemers.

Nadat we nog even door de mooie straten rond de Segrada Familia gewandeld hebben is het tijd om terug te gaan. Maar wat is dit een prachtige omgeving om met de kinderen rond te lopen.

De huizen van Gaudi

Casa Mila, ontworpen door Gaudi

Na onze cruise met de Costa Fascinosa van Costa Cruises komen we weer terug in Barcelona. En we hebben weer een paar uur om iets van de stad te zien. Dit keer willen we naar de huizen van Gaudi.

De huizen van Gaudi liggen een eindje van de haven af, dus we nemen een taxi. Die zet ons keurig af bij het eerste huis, Casa Batlló.

Niets aan dit bijzondere gebouw is recht en hoekig, alles heeft mooie ronde vormen. Met zuilen als dinosauruspoten, balkons als kaken van zeemonsters en een dak als ruggegraat van een monster is het ook voor kinderen leuk om te bewonderen.

We hebben echter geen zin om in de rij te gaan voor een kaartje en besluiten door te wandelen naar Casa Milà, even verderop aan dezelfde straat.

Ook dit gebouw heeft weer prachtig golvende vormen. Hoewel onder andere het dakterras prachtig moet zijn met uitzicht over Barcelona, houden we het ook hier bij het bewonderen van de buitenkant.

De beroemde Ramblas

Bij het monument van Columbus aan het eind van Las Ramblas

Het laatste wat we absoluut willen bezoeken, voordat we naar het vliegveld gaan, is de beroemde Ramblas. Dit is de belangrijkste straat van Barcelona waar altijd wat te doen is. Officieel heet de straat La Rambla, maar het wordt vaak Las Ramblas genoemd omdat de straat uit meerdere delen bestaat.

We wandelen van het centrum terug richting de oude haven. We hadden veel terrasjes verwacht, maar zien aanvankelijk vooral kraampjes. Vooral veel prullaria wordt er verkocht, ook door (illegale?) straatverkopers.

Het is gezellig druk, maar het duurt even voordat we het eerste terrasje vinden. Daar gaan we meteen even lekker zitten, en we genieten van een lekkere milkshake.

Als we weer verder lopen komen er steeds meer terrasjes. En ook verschijnen de eerste straatartiesten. Het zijn vooral levende standbeelden.

En dan komen we, eerder dan verwacht, al aan bij het monument van Columbus, die hoog op een pilaar staat. Daarachter is de oude haven al.

Nadat we de mooie omgeving hier nog even bekeken hebben keren we weer om, om een restaurantje te zoeken. Die is aan deze kant van de Ramblas snel gevonden. We lunchen hier met een echter Spaanse pizza, voordat we de taxi richting het vliegveld nemen.

Barcelona in een notendop

Een selfie op een terras op Las Ramblas

We hadden helaas niet veel tijd om Barcelona te bezoeken. Maar we zijn prettig verrast door wat we gezien hebben.

Barcelona is een heerlijke stad voor een stedentrip met kinderen. Het is er relaxed, en het verkeer wordt in veel straten gescheiden van de voetgangers. Er zijn zelfs fietspaden, dus een fietstocht is ook een aanrader.

De Sagrada Familia, huizen van Gaudi en de Ramblas zijn heerlijke plekken om ook met kinderen te bezoeken. En er zijn tal van bezienswaardigheden waar we geen tijd voor gehad hebben. We moeten dus zeker nog eens terugkeren voor een langere stedentrip in Barcelona met kinderen. En dan plakken we er gelijk een langere vakantie in Catalonië aan vast.

Lees ook ons verhaal over de Middellandse zee cruise die we vanuit Barcelona gemaakt hebben.

Geen reacties

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.