Vakantiepret rondom de Chiemsee

Beieren staat bekend om zijn prachtige bosrijke natuur, glooiende heuvels, hoge bergen, vele kastelen en ook het prachtige meer de Chiemsee.

Promenade Prien am Chiemsee

In de meivakantie van 2016 bezochten wij dit prachtige meer om te ontdekken wat deze omgeving voor gezinnen zo leuk maakt. En dat is heel wat!

De weersvoorspellingen zijn niet al te best. Maar gelukkig verloopt de reis naar Prien am Chiemsee voorspoedig en hebben we alleen het laatste stuk voorbij Munchen last van (natte) sneeuwbuien.

Onze prachtige accommodatie, Ferienwonung Schöllkopf

Ferienwonung Schöllkopf

Als we in de buurt van de Chiemsee komen, leidt een smal pad ons naar Ferienwonung Schöllkopf. Het vakantiehuis ligt net even buiten het dorpje Prien am Chiemsee.

We worden hartelijk welkom geheten door de eigenaresse en ze geeft ons een rondleiding door het appartement.

Het luxe appartement is voorzien van twee slaapkamers, een keuken met vaatwasser, huiskamer, badkamer en aparte wc. Alles is er aanwezig om heerlijk te genieten van de vakantie.

Bijzonder is ook het welkom in het appartement. Er staat een heerlijke fles sect op je te wachten en op de bedden ligt een chocolaatje. Je voelt je gelijk helemaal thuis!

Maar vooral de ligging van het appartement is prachtig! Direct aan het meer en met fantastich uitzicht over het meer en op de bergen. Echt een heel bijzonder mooi plekje.

Rondom de appartementen is veel ruimte. In de zomermaanden kan je heerlijk zwemmen in het meer en is het strandje voor het appartement openbaar. Er staat dan ook vaak een ijs en/of snackkar om wat lekkers te nuttigen.

Bezoek aan het Kasteel van Koning Ludwig II op Herreninsel

Met paard en wagen voor het Kasteel

Als je naar de Chiemsee gaat is het een aanrader om het Kasteel van Koning Ludwig II te bezoeken op het eiland Herreninsel. Wij doen dat onder begeleiding van gids Konrad. Hij staat ons ‘s ochtends vroeg op te wachten bij de ferry’s.

Ondertussen begint het weer te sneeuwen. We stappen dan ook snel aan boord van de ferry waar we droog en warm binnen kunnen zitten.

Het kost de boot ongeveer tien minuten om ons naar het eiland te brengen. Daar besluiten we mee te rijden met de koets naar het kasteel. De jongens vinden het wel grappig, al vinden ze de paarden enorm stinken…. Maar ze mogen wel voorop zitten!

Al snel zien we het kasteel staan. Maar wat vooral opvalt zijn de vele fonteinen en prachtige beelden. Het is echt prachtig om te zien.

We stappen uit de koets en lopen naar het museum. Helaas is deze gesloten. Maar we gaan wel een rondleiding door het kasteel maken.

Van oorsprong is Herreninsel een eiland waar monniken leefden. Nadat het eiland van diverse eigenaren veranderd was heeft Koning Ludwig II het gekocht om er zijn grootste meesterwerk op te bouwen.

Het kasteel op Herreninsel is het derde kasteel van Koning Ludwig II. Het prachtige kasteel Neuschwanstein is ook door hem gemaakt. Van de buitenkant kan het kasteel op Herreninsel niet tippen aan Neuschwanstein. Maar de kamers die af zijn in dit kasteel zijn echt adembenemend mooi!

Fontein voor het Kasteel

Koning Ludwig II was een enorme fan van de zonnekoning Lodewijk XIV van Frankrijk. Het paleis is dan ook een kopie van het paleis van de zonnekoning in Versailles. In het kasteel zijn ook de kamers van Versailles nagemaakt, waaronder de slaapkamer van Lodewijk XIV. Alle kamers zijn betoverend mooi. Ludwig wilde ze nog mooier maken dan het origineel.

Maar helaas raakte het geld op en heeft de koning het kasteel nooit af kunnen bouwen. Eigenlijk is maar één derde van het kasteel af.

Zeb en Tycho kijken hun ogen uit. Zoveel pracht en praal hadden ze nog nooit gezien. En ik ook niet. Wat jammer dat we er geen foto’s van mochten maken. Alleen de kroonluchters bekijken is al een belevenis! Als we naar buiten lopen staan ook de vele fonteinen voor het kasteel aan. Het is Prachtig!

We sluiten het bezoek op Herreninsel af met een heerlijke lunch. We genieten van echte Beierse gerechten als zwiebelrostbraten en kletsen nog wat na over de bijzondere Koning Ludwig II.

Nonnen op Fraueninsel

Kerktoren op Fraueninsel

Na de lunch brengen we een kort bezoek aan Fraueninsel.

Vanaf Herreninsel is het ongeveer tien minuten varen met de ferry. Op dit vrouweneiland staat een klooster waar nog steeds nonnen wonen. We brengen een bezoekje aan de kerk en wandelen een rondje over het eiland.

Leuk op dit eiland is dat er een dorpje is. Je vind hier o.a. vissers, een pottenbakker, een bierbrouwerij en wat restaurantjes.

Tijdens het wandelen komen we zelfs nog een speeltuintje tegen. Maar helaas is alles veel te nat zodat we maar snel doorlopen.

Zwemmen in Prien am Chiemsee

Zwemmen in Prienavera Erlebnisbad

Als we terugkomen in Prien gaan we zwemmen in het Prienavera Erlebnisbad. Een mooi zwembad aan de oevers van het meer. Vanuit het kasteel op Herreninsel konden we het zwembad al zien liggen. De jongens hadden de glijbaan al gespot.

We gaan dan ook snel het zwembad in om ons een paar uurtjes in het water te vermaken.

Het leukste bad vinden onze jongens het buitenbad. Terwijl het buiten regelmatig sneeuwt en het kwik net boven nul is, zwemmen wij in het heerlijk verwarmde buitenbad.

Zelfs als de sneeuw in dikke vlokken naar beneden komt en er een flink windje waait krijgen de jongens er geen genoeg van. Ze vinden het een sport om een tijdje in de ijzige kou boven water te klimmen en dan weer snel de warmte in te duiken. De bikkels.

Maar ook binnen is het zwembad erg leuk. Er is een peuterbad voor de allerkleinsten. Een heerlijk warm recreatiebad met een stroomversnelling. Een bad waar je baantjes kan trekken en een groot bubbelbad met heerlijk warm water.

Cool is de glijbaan die behoorlijk donker is maar wel voorzien van discolichten.

Boven heb je nog een hoekje waar de kleine kinderen kunnen spelen. Daar staan ook wat ligbedden. Maar die vind je ook beneden langs de zwembaden. Voor een hapje en drankje kan je terecht in de cafetaria in het zwembad.

Wij sluiten de dag af met een pizza bij de pizzeria vlakbij de uferpromenade. Het is er heerlijk eten terwijl we kunnen genieten van het meer en de bergen op de achtergrond. Wat is het hier toch mooi!!

Fietsen langs de Chiemsee

Klaar voor de fietstocht!

Rondom het meer is heel wat te beleven. De beste manier om dat te ontdekken is per fiets. We ontmoeten Bettina van Prien Turismus bij de Minigolf/fietsverhuur in Prien.

Zij brengt ons naar de fietsverhuur in Chieming wat van dezelfde eigenaar is, aan de andere kant van het meer. Hier halen we de fietsen op en deze kunnen we later in Prien weer inleveren.

Het plan is om langs de Chiemsee te fietsen richting Gstadt. Eigenlijk zouden we ook doorfietsen naar Prien. Maar omdat het niet zo warm is besluiten we vanuit Gstadt de boot terug te nemen.

De tocht langs het meer is prachtig. Mooie uitzichten, leuke dorpjes, en af en toe stoppen we even. Het is duidelijk nog voorseizoen, het valt niet mee om een terras te vinden om wat te drinken, alles is nog dicht. Maar in Lambach vinden we een chique restaurant waar we warme chocolade en een gebakje nuttigen.

Verder richting Gstadt rijden we langs een paar prachtige zwemplekjes langs het water. De één met een mooie speeltuin. En de ander met uitzicht over het Fraueninsel.

In Gstadt vinden we al snel de steiger waar de boot vertrekt naar Prien. In het voor en naseizoen mogen de fietsen mee aan boord. In het hoogseizoen mag dat helaas niet. We moeten wel iets bijbetalen voor de fietsen, maar verder is het prima geregeld. Aan boord genieten we van een broodje worst en wat te drinken.

De berg op voor mooi uitzicht, we kregen sneeuw

Veel sneeuw en mist op de berg

Wij zijn gek op mooie uitzichten en de jongens vinden een ritje in de gondel geweldig. En dus rijden we naar Aschau im Chiemsau op ongeveer 20 minuten vanaf Prien. Daar is het startpunt van de gondel van de Kampenwand. Het is een ouderwetse gondel, maar wel heel leuk.

Langzaam gaan we omhoog en zien we de huizen en auto’s kleiner worden. We kijken al aardig ver in het dal en bereiken de sneeuwgrens. Maar als we in de verte turen naar waar de Chiemsee moet zijn, gaan we langzaam maar zeker de wolken in.

Het duurt niet lang of we zien helemaal niets meer. Volledig in de mist komen we op het bovenstation aan, op zo’n 1500 meter hoogte.

Als we uitstappen zijn we verrast door de grote hopen sneeuw. Er ligt hier echt nog heel veel. Maar iets anders dan sneeuw zien we helaas niet. We zitten hier helemaal in de wolken. Eeuwig zonde want we hadden ons zo verheugd op het uitzicht.

Als we 100 meter lopen doemt plotseling een groot restaurant op. Hier gaan we wat drinken, je moet immers wat op de berg. Daarna stappen we nog even de diepe sneeuw in en proberen we een sneeuwpop te maken. Maar de sneeuw plakt niet en het is ijzig koud. Wandelen durven we niet omdat het zo mistig is. Er zit niets anders op, we gaan weer met de gondel terug naar beneden.

Tentoonstelling over Vikingen

Tentoonstelling over Vikingen in Lokshuppen

De volgende dag valt ons plan om naar Freizeitpark Ruhpolding te gaan in het water door de sneeuwval. We gaan over op plan B, en dat is een bezoek brengen aan het Lokshuppen in Rosenheim waar een tentoonstelling is over de vikingen.

Het is een klein half uurtje rijden naar Rosenheim vanaf Prien am Chiemsee. Bij aankomst is het even zoeken naar een parkeerplaats. Er zit een parkeergarage naast het museum, maar om de ingang te vinden was wat lastig.

In het museum komt van alles aan bod over het leven van de Vikingen. Van kleding, werktuigen en sieraden tot hun schepen en geloof.

Voor de kinderen is er een Wickie de Viking parcours. In het museum moeten ze op zoek gaan naar antwoorden op 9 vragen. De vragen en uitleg zijn in het Duits.

Leuk voor de kinderen is dat er wat interactieve uitleg is. Zo kunnen ze via een scherm een vikingenboot bouwen. Eerst moeten ze de grondstoffen verzamelen en vervolgens de boot in elkaar zetten. Ook kunnen ze hun naam of een tekst schrijven in de tekens die de Vikingen gebruikten om te schrijven.

Altijd leuk is het maken van scheepsknopen. En er is een chillhoekje met ruimte om te relaxen en naar tekenfilms van Wickie de Viking te kijken in nieuwe en oude stijl.

Het Vikingschip!

Buiten op het plein staat een Vikingschip. En dat is ook het beginpunt van het Wickie parcours buiten voor de kinderen. Na het bezoeken van het schip kunnen de kinderen aan de andere kant van het gebouw wat activiteiten doen en daar punten voor halen.

De activiteiten lopen uiteen van touwtrekken en jezelf in een bootje naar de overkant trekken tot schatzoeken, behendigheidsoefeningen en bootje wiebelen. Het is een leuke afsluiter na het bezoek aan het museum.

Het museum is erg modern ingericht. Daar moest ik wel aan wennen. Als ik aan Vikingen denk, dan denk ik dat ik een stapje terug ga in de tijd. Maar dat gevoel miste ik in het museum. De kinderen hebben dat juist helemaal niet gemist. Die vinden de interactieve mogelijkheden op touchscreens juist erg leuk.

Bij de ingang van Lokshuppen kan je kiezen voor uitleg via een audioguide in Duits en Engels.

Genieten van een heerlijke Duitse maaltijd!

Heerlijk uit eten, wel erg veel!

Voordat we gaan dineren wandelen we nog wat rond langs de promenade in Prien am Chiemsee en willen de jongens graag naar een speelgoedwinkel die Sabine heet. Daar kunnen we natuurlijk niet omheen…

De laatste avond eten we in een geweldig restaurant dat in een kelder zit, het Wieninger Brau. We hadden al gehoord dat ze wel hele grote porties serveren. Maar dit hadden we niet voorzien.

Onze kinderen hadden een kindermenu besteld. Maar zo’n grote schnitsel hadden we nog nooit gezien. Hij was net zo groot als een ontbijtbord. En dan de hoeveelheid patat erbij. In Nederland kunnen er minstens drie volwassenen van eten van wat er op 1 bord lag.

Ook de gerechten van Patrick en ik waren gigantisch groot. Ik denk dat er bij Patrick een pond vlees op zijn bord lag. En ik had een ovenschaal vol Schwabentopf. Een heerlijk gerecht van varkensvlees met allerlei groenten, waaronder asperge, wortel en prei en een soort deegwaar in een roomsaus. Echt overheerlijk…. Maar zooo veel.

Gelukkig zag ik de ober al langs de tafels gaan met een doggie bag. Veel gasten nemen de restjes mee naar huis. Het is dat we morgen weer vertrekken, anders had ik het ook gedaan.

Rust en ruimte bij Ferienwonung Schöllkopf

Uitzicht vanaf terras van restaurant aan de Chiemsee

Terug bij ons appartement van Ferienwonung Schöllkopf lopen we nog wat over het terrein. Wat is het toch een bijzonder mooi plekje. Er is zoveel ruimte en het uitzicht op de bergen is fantastisch. Er daalt een heerlijke rust op je neer als je hier rond loopt.

En wat moet dit een geweldig plekje zijn in de zomermaanden als je er ook nog kan zwemmen in de Chiemsee….

Met pijn in ons hart verlaten we Prien am Chiemsee en Ferienwonung Schöllkopf. Wat hebben we genoten!!

Deze reis hebben we gedeeltelijk zelf betaald en is gedeeltelijk gesponsord door Prien Turismus en hun partners.