Veel te doen bij Vakantiepark Lalandia Billund

Vakantiepark Lalandia Billund ligt vlak naast Legoland Denemarken. Het is een heerlijk vakantiepark waar heel veel te doen is. Met onze jongens van 6 en 7 jaar gingen wij er op vakantie.

Het treintje bij Lalandia Billund

Na een reis in twee etappes zijn we aangekomen in vakantiepark Lalandia, gelegen naast Legoland in Billund, Denemarken.

Onze reis begon met een rit naar Emmen, waar we een nachtje bij mijn zus Helma en haar vriend Harry verbleven.

Na even flink geschrokken te zijn van de hond Fano, werden Zeb en Tycho al snel vriendjes met hem. Ook de grote tuin en vijver met vissen en schildpadden vonden ze geweldig, en ze waren er bijna niet meer uit te slaan.

Rit door Duitsland naar Denemarken

Na een kort nachtje gingen we vroeg op pad richting Denemarken. De rit verliep vlekkeloos, met twee zingende jongens achterin de auto. Weinig files, en na een paar uur naderden we de grens met Denemarken al. Tijd voor een lange tussenstop.

Speelbos bij de Hüttener Berge langs de snelweg in Noord-Duitsland

We wisten van 5 jaar geleden dat er voor de grens een leuk wegrestaurant zit, en daar stopten we ook nu, bij de Hüttener Berge.

Naast de onvermijdelijke wienerschnitzel en currywurst hebben ze hier een buitenspeelplaats in de bossen. Met een soort kinderboerderij, een honden-uitlaat-parcours, een boomhut met klimpartij en vooral veel ruimte voor de jongens om te spelen. Dus dat hebben ze uitgebreid gedaan.

Moe maar voldaan stapten we weer in de auto voor de laatste twee uurtjes naar Billund.

Aankomst bij Lalandia Billund

Bij aankomst valt gelijk het grote gebouw van Lalandia op, met onder andere de glijbanen van het Aquadome. We denken er te zijn als we de vakantiehuisjes ernaast zien.

Leuk! Een speeltuintje bij het vakantiehuisje in Lalandia

Maar helaas, we zitten verkeerd, en het blijkt dat we voor het vakantiepark Lalandia vooral NIET de bordjes Lalandia moesten volgen…

Na wel de juiste bordjes (Birkestien) te volgen komen we er alsnog, en we parkeren onze auto bij ons huisjes. Wij pakken de auto uit en Zeb en Tycho vinden direct een grote doos spelletjes, en spelen een spelletje mens-erger-je-wel aan elkaar.

Het huisje ziet er verder keurig uit. Gezellig ingericht en alles is aanwezig. Het systeem met de armbandjes, die de deuren op slot en open maken wordt ook door de kids gewaardeerd, en die vinden ook al snel de speeltuin buiten.

Indoor speeltuin Monky Tonky Land

Een gezellig overdekt pleintje in Lalandia

Als we een beetje gesettled zijn besluiten we op pad te gaan naar het grote grijze gebouw waar alles te vinden moet zijn.

Bij binnenkomst voelen we de warmte, buiten is het namelijk aardig koud. Hier binnen ook een mooie blauwe lucht boven een gezellig mediterraans pleintje. Dat verwacht je niet in zo’n grijs blok.

We lopen een rondje om alles te bekijken en nemen een drankje op het terras.

Door de ramen zien we de kinderen spelen in Monky Tonky Land, de grote binnenspeeltuin van Lalandia. Na eerst wat aarzelingen willen onze jongens daar toch ook wel naar binnen.

Glijbanen in Monky Tonky Land

En dat hebben we geweten (Patrick vooral). Er moest behoorlijk geklauterd worden, en alle glijbanen getest. Het is gewoon een heerlijk speelhol voor kinderen tot een jaar of 12. Voor de kleinsten is er een aparte hoek.

Ondertussen is het al aardig laat geworden. We gaan dus op zoek naar wat te eten en dan weer terug naar ons huisje.

Voorbereid op een koude wandeling zien we plots een treintje staan! Dat is de bonus voor vandaag: het favoriete vervoermiddel van onze jongens brengt ons terug naar de huisjes.

Het Aquadome van Lalandia Billund

Tycho in het Aquadome van Lalandia Billund

Bij zo'n bekend vakantiepark hoort natuurlijk een groot zwembad. Nou, dat heeft Lalandia Billund goed voor elkaar!

Wat een pret hebben we daar beleefd op de waterglijbanen, in het golfslagbad, in het speelbad, in het buitenbad en bij de grote waterspeeltuin.

Van onze belevenissen in het mooie zwembad hebben we een aparte blog geschreven:

Diner op een Italiaans balkonnetje…

Een zomers Italiaans balkonnetje in het frisse Denemarken

De laatste avond gaan we uit eten in het buffet restaurant. We zitten op het terras en kijken uit op het mediterraanse pleintje. Het ziet er gezellig en sfeervol uit. En dat terwijl het buiten koud is en regenachtig.

De jongens hebben hun eten snel op en willen gaan spelen in Monky Tonky land. Ze kunnen met hun polsbandjes zelf naar binnen en gaan lekker hun gang terwijl wij samen verder eten.

Voldaan keren we rond 20.30 uur terug naar ons huisje. Helaas voor ons het laatste nachtje. Maar woensdagochtend gaan we nog wel even spelen in Monky Tonky land en mischien nog wel midgetgolven, bowlen of trampolinespringen. Want er is nog zoveel te doen waar we nog niet aan toegekomen zijn.

We kijken terug op een super leuk verblijf bij Lalandia in Billund. Wil jij dat ook beleven?