Isalo National Park en de bergen van Zuid-Madagascar

In de bergen van Zuid-Madagascar heerst een droog, woestijnachtig klimaat. Hier maken we een paar prachtige wandelingen door Isalo National Park en Tsaranoro reserve.

Wandelen tussen de rotsen van Isalo National Park

De prachtige rotsen in Isalo National Park

Een ringstaartmaki zit te zonnen tegen de rotsen in Isalo

Isalo is het op één na populairste Nationale Park van Madagascar. En dat is te merken als we op het parkeerterrein aankomen. We zijn niet de enigen die de klim omhoog maken naar de prachtige geel-roze rotspartijen.

Onze gids vertelt het één en ander over het landschap, maar de aandacht verslapt als we plots ringstaartmaki’s tegen de rotsen zien klauteren. We proberen wat dichterbij te komen en zijn weer onder de indruk van deze leuke beesten.

We zien ook nog wandelende takken, en een slangetje die de jongens mogen vasthouden. Maar het gaat hier vooral om de prachtige uitzichten op de mooie rotsformaties, waar we ook nog op kunnen klauteren.

Heerlijk zwemmen in de oase van Piscine Naturelle

Zeb springt in het koude water van Piscine Naturelle

Als we onze wandeltocht vervolgen komen we al snel aan bij de Piscine Naturelle, een heuse oase in het dorre landschap.

Het bestaat uit een kleine kloof waar een riviertje met een watervalletje in een poeltje valt. met daaromheen mooie groene palmen, zoals je in een oase verwacht.

Hier kunnen we even heerlijk afkoelen, want koud is het wel!! Maar ook bijzonder leuk om van de rotsen in het water te springen.

Een barre tocht door de woestijn

Onder bijna iedere steen zit een schorpioentje

Na de zwempartij wandelen we 4 kilometer door het open landschap naar de lunch-plek. Dat lijkt niet veel, maar de tocht is zwaar. Het is heet en we moeten aan het eind nog hele stukken omhoog en omlaag om de plek te bereiken.

Wel leuk is dat je zomaar een paar stenen kan omschoppen waarbij je vaak een klein schorpioentje vindt.

Uiteindelijk dalen we af waarbij we weer in een heel andere omgeving belanden. Een soort mini-jungle waar het opvallend groen is. Hier gaan we lunchen.

Lunchen met maki’s

De maki's willen ook een stukje banaan

Bij de lunch-plek zien we al snel weer ringstaartmaki’s zitten. Die proberen wat mee te pikken van de lunch.

Letterlijk pikken, al letten de gidsen er goed op dat ze dat niet doen, en dat ze ook niet gevoerd worden.

De lunch is heerlijk, met een barbecue-spies voor iedereen, plus rijst en fruit. Na de lunch gaan we weer op pad. Dit keer door een heel ander gebied.

Door de groene Namaza kloof

Wandelen door de groene Namaza canyon in Isalo NP

We wandelen nu door de Namaza kloof die dichtbegroeid is, en waar een beekje met watervalletjes doorheen stroomt. Erg mooi, en ook heerlijk koel.

De kloof komt uit bij twee poeltjes met watervallen waar we weer kunnen zwemmen. We zijn weer niet de enigen, maar dat mag de pret niet drukken. We duiken graag en vaak in het ijskoude water.

Op de terugtocht wordt iedereen aardig moe. Gelukkig is het niet al te ver meer naar de bus die ons terugbrengt bij het Motel.

Een beetje ziek in Tsaranoro

Hobbelen in de overland truck naar Tsara Camp

Isalo was het zuidelijkste puntje van onze reis, dus gaat de bus een paar uur terug over de hoofdweg. Tot we bij een afslag komen richting Tsaranoro. Hier gaan we de asfaltweg af en vervolgen we onze rit over een onverharde hobbelweg.

Ik (Patrick) voelde me al niet zo goed vandaag, en het hobbelen helpt niet bepaald. Als we stoppen voor de lunch ga ik de bus uit om bij een boompje mijn maag te legen. Dat lucht op, al voel ik me nog niet top.

De weg is tot het dorpje nog redelijk te doen voor onze bus. Maar daar stappen we over in een overland truck van het Tsara Camp waar we overnachten. Die hobbelt nog even een stukje heftiger over de weg, tot grote hilariteit van iedereen, zelfs van mij...

Het prachtige Tsara Camp

Huisjes in het Tsara Camp

Na een klein uurtje hobbelen komen we aan in het kamp. Daar krijgt iedereen een mooie hut, of eigenlijk een tent met rieten of golfplaten dak en buiten-douche.

In de tuin staan mooie bloemen en planten. En op die planten zitten prachtig gekleurde regenboog sprinkhanen. Blauw met rood en zwart met oranje.

‘s Middags maken we een korte wandeling naar een mooie waterval vlakbij het kamp. Hier maken we weer een verfrissende duik en genieten we van het prachtige landschap.

‘s Avonds moet ik nog een keer overgeven. En er zijn meer zieken. Tycho heeft buikpijn, net als Emma en Jari is ook nog niet helemaal 100% (hij werd een paar dagen geleden al ziek).

Tot overmaat van ramp moet ook Zeb midden in de nacht overgeven. Zijn bed ligt onder en het valt niet mee om in het donker alle vieze spullen naar buiten te krijgen…

Een gevarieerde wandeling in Tsaranoro

We wandelen tussen de prachtige bergketen van Tsaranoro

De volgende dag kunnen we kiezen uit wandelingen van 4, 6 of 8 kilometer. De laatste twee met beklimmingen over de rotsen. Jeroen en Arjan gaan voor de langste afstand, de rest kiest de korte, en Zeb, Tycho en Emma voelen zich nog niet goed en blijven in het kamp.

We wandelen eerst naar de gidsenpost. Hier krijgen we twee gidsen aangewezen die mee op pad gaan. Voor ons zien we hoge bergen. En op één van die bergen ligt een berg rotsen in de vorm van een kameleon. Deze berg heet dan ook de kameleon berg.

We wandelen eerst langs droge rijstvelden en dan door wat meer bebost gebied. We komen weer zo’n gekleurde sprinkhaan tegen en de gids laat zien hoe mooi rood zijn vleugels zijn. Ook spotten we een mooie vogel.

Dan komen we een bijzondere plant tegen. Van deze plant maken de mensen in Madagaskar een soort touw waar ze bijvoorbeeld hoeden en manden van maken. De gidsen laten zien hoe dat moet. Het is een kwestie van al het vocht eruit persen in de lengte van het blad. En dan hou je draden over die heel sterk zijn.

Denk twee keer na voordat je een Zeboe steelt

Plantjes kweken in rieten kasjes

We wandelen verder en pauzeren even verderop op een rots met mooi uitzicht. Het vochtgehalte moet weer aangevuld worden.

Als we de tocht vervolgen komen we langs een holte in de rotsen. Dit blijkt een begraafplek te zijn voor dieven die zeboes gestolen hebben. Als we naar binnen kijken zien we een paar schedels liggen.

Zeboes zijn dure dieren in Madagaskar en worden vaak gestolen. Maar we weten nu ook wat ze met de dieven doen….

En dan komen we langs een soort rieten kasjes. Onder het rieten afdak staan plantjes en bomen gepoot in potjes. Het is de bedoeling om deze plantjes weer terug in de natuur te planten.

Zwemmen in een poeltje

Een mooie kameleon

Waar we niet op voorbereid waren is het poeltje die we tegenkwamen. We hadden dan ook geen zwemkleding bij ons.

Maar dat mocht de pret niet drukken voor een aantal mannen en jongens uit de groep. Die gingen te water in hun ondergoed om even lekker af te koelen.

En dat was een slimme actie. Want we moesten nu een stuk in de volle zon lopen. Al was het uitzicht prachtig op de omringende bergen, het was wel even een pittig stukje.

We zijn dan ook blij als we bij een resort aankomen waar we een koel drankje kunnen kopen. In het resort komen we een kameleon tegen. We mogen hem allemaal even vast houden.

Een vrije middag in Tsara Camp

De mooi gekleurde regenboogsprinkhaan

Het is een korte wandeling terug naar Tsara Camp waar we een middag vrij hebben. Het gaat gelukkig iets beter met de jongens en die gaan dan ook lekker zwemmen bij de waterval.

Ik wilde een middagje luieren en wat lezen. Maar als ik door de tuin loop kom ik die groep gekleurde sprinkhanen weer tegen. En tot mijn grote verbazing zie ik dat de zwart oranje exemplaren een gedaanteverwisseling ondergaan. Daar komt een blauwe uit gekropen.

Wat een mooi gezicht is dat zeg. Ik heb me dus een middag vermaakt met kijken naar sprinkhanen.

De volgende dag rijden we weer terug naar de hoofdweg RN7. We verlaten de bergen van Zuid-Madagascar en zetten koers naar het regenwoud van Ranomafana.

Lees op de website meer over reizen naar Madagascar met kinderen.