De wadden verkennen vanaf Landal Esonstad

Landal Esonstad in het hoge Noorden is een prima uitvalsbasis om de waddenzee te verkennen. Henriëtte was er met haar gezin toen Ruben Smit er was om zijn nieuwe natuurfilm “WAD, overleven op de grens van water en land” te promoten.

Speeltuintje tussen de leuke huisjes in Esonstad

Na een mooi ritje door het Friese landschap komen we aan bij Landal Esonstad. Dit is een waterrijk vakantiepark gelegen aan het Nationaal Park Lauwersmeer.

Na een vriendelijk ontvangst rijden we naar ons verblijf, een 6-persoonshuisje. Of huis eigenlijk te noemen, want er is veel ruimte binnen!

Snel pakken we onze koffer uit en parkeren onze auto op de parkeerplaats bij de receptie. Het park is namelijk autovrij, dus het is de bedoeling dat je alleen voor het in- en uitladen de auto gebruikt.

Een nieuwe indoor speeltuin

In de indoor speeltuin is Landal Esonstad nagebouwd

Esonstad heeft een nieuwe indoorspeelparadijs die vandaag voor het eerst in gebruik wordt genomen. Die gaan we eerst maar eens verkennen!

Het ziet er erg netjes uit en de kinderen gaan meteen op onderzoek uit. Ze vermaken zich opperbest in en op alle speelmogelijkheden.

Wanneer ze trek krijgen, gaan we naar het plein op het park waar meerdere restaurants zijn, zoals een pizzeria, een brasserie en een pannenkoekenrestaurant. Wij gaan naar de laatste en kiezen een pannenkoek uit. Ze hebben hier geen uitgebreide kaart, maar de kinderen vinden een naturel pannenkoek met stroop en suiker al lang prima!

Preview van de film WAD

De volgende ochtend staat er een preview van de film “WAD, overleven op de grens van water en land” op het programma. Vooraf kijken we op YouTube alvast de trailer van de film. De kinderen wilden we niet mee nemen, maar ze zijn onder de indruk en willen graag mee, allebei.

De film is gemaakt door Ruben Smit en zijn team. Er zijn heel veel voorbereidingen aan vooraf gegaan, waardoor het gehele traject wel 5 jaar heeft geduurd. Maar dan heb je ook een echte natuurfilm over het schitterende waddengebied.

Ruben vertelt over de ontberingen tijdens het maken van de film, verschillende achtergrondverhalen komen voorbij en hij toont stukjes uit de film.

Persoonlijk kijk ik eigenlijk maar weinig naar natuurfilms, maar door zijn verhalen en de diverse stukken die hij laat zien uit de film, word ik toch nieuwsgierig. En ook verbaasd…. hoe weinig ik eigenlijk weet over dit unieke stukje Nederland en wat hier allemaal te zien is.

Een boottocht, en Bollo zwaait ons uit

Bollo stapt ook in een bootje

Het wordt tijd om zelf het waddengebied te ervaren. We stappen de boot op die vertrekt vanuit Landal Esonstad.

Daarbij worden we nagezwaaid door niemand minder dan Bollo! De kinderen vinden dat natuurlijk schitterend. Hij vaart zelfs een klein stukje achter ons aan met zijn eigen bootje. Dan is het tijd om afscheid te nemen van de grote knuffelbeer van Landal en varen we het Lauwersmeer op.

Vanuit Landal Esonstad is het mogelijk een georganiseerde boottocht te maken met huisschipper Anton of je kunt met een eigen boot of gehuurde boot gaan varen. Wij varen met huisschipper Anton mee op zijn boot en ook Ruben Smit met zijn crew varen mee.

Om vanaf het Lauwersmeer de Waddenzee op te varen moeten we eerst door een sluis. Wat een belevenis is dat voor de kinderen! Met meerdere boten staan we stil in de sluis, de deuren gaan allemaal langzaam dicht en dan worden we omhoog gepompt. Je voelt het bijna niet, maar we zien het trapje steeds meer verdwijnen omdat er meer en meer water in de sluis komt.

Als we bijna boven zijn, gaan de deuren van de sluis open en varen we zo de Waddenzee op.

Varen door UNESCO werelderfgoed gebied

Onder de indruk van het varen op de waddenzee…

Het is hoog tij, wat volgens schipper Anton betekent dat het lastig wordt om zeehonden te zien. Onze jongens vinden dat jammer, maar vooral onze jongste is onder de indruk van het water, de boot en alle vogels. Hij vind het allemaal schitterend om te zien en lijkt niet uitgekeken te raken.

Onze oudste vindt het fijner om bij de schipper in de cabine te zitten. Alle apparatuur vindt hij erg interessant en zo leren we dan ook waar je kunt zien hoeveel water er telkens onder de boot is. Ook leren we van hem waar we mogen varen en waar absoluut niet. Daar is het beschermd natuurgebied waar je zelfs met de kano niet mag komen.

Ondertussen horen we verhalen van Ruben Smit en zijn team over het boek wat gepubliceerd zal worden. Deze staat vol met mooie foto’s die zij hebben gemaakt en de verhalen erbij te horen is interessant. Uiteraard worden er ook verhalen verteld over de film en hoe dit allemaal in zijn werking is gegaan om dit tot stand te brengen.

Even rust….

In de indoor speeltuin is het weer gedaan met de rust…

We varen langzaam weer terug naar Landal Esonstad, waar we de lunch nuttigen. Na de lunch trekken we ons terug in ons verblijf omdat de jongste nog een middagdutje doet.

Op het park is het mogelijk om te gaan footgolfen. Omdat onze oudste dol is op voetballen, willen we dat gaan doen, maar helaas gaat het regenen, dus blijven we toch maar binnen. Dan hebben de jongens weer zin om naar het indoorspeelparadijs te gaan, dus het is over met de rust. Ze leven zich weer volop uit!

Nog even weer wat eten op het vakantiepark en dan is het tijd om de bubbels in het bad in ons huisje te proberen. Heel leuk vinden de kinderen dat! Daarna naar bed, terwijl we zelf ontspannen in de infraroodsauna, heerlijk…

Zonsopgang en zeehonden spotten

Yes, zeehonden gespot!

Om 05.30 uur gaat de wekker, tijd om op te staan!! Alleen voor mij, de rest van het gezin ligt nog op één oor. De reden dat de wekker zo vroeg gaat? De zonsopgang in dit mooie gebied te ervaren en samen met Ruben Smit het waddengebied te beleven.

En beleven doen we! Eerst krijgen we vanuit het Lauwersmeer de schitterende zonsopgang te zien. We moeten er vroeg voor op staan, maar wat gaaf om dit zo mee te maken!

We hebben geluk met het weer, geen wolken en weinig wind, volop genieten. Elke minuut verandert de lucht en heb je de neiging een foto te maken van dit mooie spektakel maar dan is het tijd om de fototoestellen en camera’s weg te leggen en gewoon te genieten van het moment.

Als de zon op is, is de sluis inmiddels geopend en gaan we de Waddenzee op. Daar spotten we deze keer wel zeehonden, wat gaaf om te zien! Ze liggen op het wad heerlijk te genieten van het zonnetje.

Om de dieren te beschermen, varen we nog even verder om daar zelf op het wad aan te meren. Zo verstoren we niet hun natuurlijke omgeving en vallen we de zeehonden niet lastig.

We stappen de boot af, op het wad. Wat bijzonder om zomaar midden in de zee te staan! Want dat is wat we doen. Nog eventjes en dan zal het water weer stijgen en is het hele wad weer verdwenen. We hebben echt geluk met het weer, de zon schijnt schitterend over het water en we genieten allemaal van deze bijzondere ervaring.

Een prachtige zonsondergang

Nog even zwemmen en dan weer terug naar huis….

Er moet natuurlijk ook nog gezwommen worden!

Het is weer tijd om terug te varen, het is tenslotte alweer bijna tijd voor lunch.

Nog snel ga ik langs bij het zwembad waar de rest van het gezin zich prima lijkt te vermaken! In het peuterbadje is de kleinste meerdere malen van het glijbaantje aan het glijden terwijl de ander in het grotere bad zijn bijgebrachte zwemlestechnieken oefent.

Na de lunch pakken we alles in en gaan met een voldaan gevoel naar huis! We hebben een heerlijk weekend gehad in het mooie Landal park Esonstad. En de tochtjes op het wad waren een hele belevenis, zowel voor de kinderen als voor mij!

Henriëtte bezocht Landal Esonstad op uitnodiging van Landal GreenParks.