29 mei 2019

Leuke uitstapjes in het Bergische Land!

Onderdeel van: Duitsland — Tags: , — Liane Schouten @ 9:53 AM

Op uitnodiging van toerismebureau ‘Das Bergische’ ging Liane met haar gezin in april 2019 naar Duitsland. Lees snel verder en kijk welke leuke in het Bergische land te doen zijn!

Een aanrader! Natuurpark Panarbora

Moeder en dochter genieten van het uitzicht vanaf de uitkijktoren

We zijn er klaar voor! We vertrekken vanaf natuurpark Panarbora waar wij overnachten. We gaan de Bergische omgeving verkennen!

Het is goed te weten, dat je Panarbora ook als uitje kunt doen als je in het Bergische Land bent.

Je kunt daar de hoge uitzichttoren beklimmen met prachtig uitzicht. De kleine ontdekkers maken gebruik van hun zintuigen in de natuur. Een prachtige beleving voor het hele gezin! Nieuwsgierig naar dit park? Check dan de blog over Panarbora en lees over het park en overnachtingsmogelijkheden.

8 mei 2019

Een bijzondere ervaring in natuurpark Panarbora in Duitsland, net even anders!

Onderdeel van: Duitsland — Tags: — Liane Schouten @ 12:17 PM

In Duitsland heb je veel mooie natuurgebieden. Op uitnodiging van het toerismebureau ‘Das Bergische’ ging Liane op pad naar natuurpark Panarbora in het Bergische Land.

Het gezin van Liane op de uitkijktoren

Op 28 april 2019 rijden we richting natuurpark Panarbora in Waldbrön in het Bergische Land. Dit park ligt zo’n 50 kilometer ten oosten van Keulen.

Samen met mijn man Joost en onze kinderen, Floor van 13 en Sven van 11 jaar, mogen we hier 3 nachten het park en de omgeving ontdekken.

Zodra we het Bergische gebied in rijden valt ons de mooie, groene natuur en de uitzichten al op. Dit belooft wat voor de komende dagen!

12 maart 2019

Uitjes in de Harz vanuit Landal Salztal Paradies

Onderdeel van: Duitsland — Tags: , — Sabine @ 8:41 AM

Mocht je je afvragen wat te doen in de Harz, er is keuze genoeg! Barbara verbleef een weekje bij Landal Salztal Paradies, en maakte verschillende uitjes in de Harz.

En is dit park een aanrader?

Met bollo op de foto
Natuurlijk is Bollo er ook!

Het park is niet al te groot en heeft desondanks veel te bieden. Kinderen ontmoeten elkaar al snel dagelijks in de speeltuin. Deze is ruim opgezet en goed verzorgd.

Kers op de taart hier op het park, is het zwemparadijs. Eentje waar de monden van open vallen. Met een bandenglijbaan als het absolute hoogtepunt. En zelfs ’s-avonds nog open. Uren spetterplezier gegarandeerd!

Op de naastgelegen ijsbaan galmt de muziek, jong en oud zwiert hier naar hartelust over het ijs. Een heerlijke activiteit samen met het hele gezin. Maar sla ook de bowlingbanen niet over, deze zijn zo leuk.

En het mooie is dat een uurtje bowlen hier naadloos over gaat in een dinertje in het restaurant waar ze prima maaltijden serveren. Kortom: een aanrader? Jazeker, wij vonden Landal Salztal Paradies fantastisch!

Ook in de omgeving is veel te beleven, hier gingen wij naartoe.

24 december 2018

Wintertraum in Phantasialand

Onderdeel van: Duitsland — Tags: — Sabine @ 6:30 PM

Vlak voor de kerst van 2018 mochten we een kijkje nemen bij Wintertraum in Phantasialand. Met een pretpark geheel in winterse sferen, plus verblijf in het Matamba hotel.

Mooie verlichting bij Wintertrouw Phantasialand

Phantasialand is een leuk pretpark in Brühl, vlakbij Keulen. Op maar een paar uurtjes rijden van Nederland dus.

Het pretpark bestaat al 50 jaar, maar is continu aan het vernieuwen. Moet ook wel, want het oppervlak van het park is niet heel groot. Toch slagen ze erin om heel veel attracties en shows te bieden.

We waren in Januari 2017 ook al een paar daagjes in Phantasialand. Toen verbleven we in het Lin Bao hotel. Dit keer zijn we uitgenodigd om in het andere hotel, Matamba, te overnachten. Zo kunnen we ze mooi met elkaar vergelijken.

27 juli 2017

Actief relaxen met de kinderen in Bingen am Rhein

Onderdeel van: Duitsland — Tags: , , — Sabine @ 4:59 PM

Aan de Rijn in Duitsland liggen verschillende mooie plaatsen. Bingen am Rhein is daar één van. Wij ontdekken er leuke plekjes met activiteiten waar je ook heerlijk kunt relaxen.

Uitzicht Burg Rheinstein bij Bingen am Rhein

We kijken uit over de Rijn bij Burg Rheinstein

Bingen is de derde stop op onze tour door de deelstaat Hessen in Duitsland. Maar eigenlijk ligt het helemaal niet in Hessen. De Rijn is namelijk de grens tussen Hessen en Rijnland-Palts, en Bingen ligt aan de andere kant.

De regio waar Bingen in valt wordt echter de Rheinhessen genoemd. Samen met de regio’s Rheingau en de Romantischer Rhein betreft dit het grensgebied tussen beide deelstaten.

Bingen am Rhein ligt prachtig op een heuvel aan de Rijn. Met in het achterland het Binger Wald, en met in de omgeving diverse kastelen en burchten. Er moet in Bingen met kinderen dus zeker veel te doen zijn. (meer…)

Sprookjes en activiteiten in de Spessart

Onderdeel van: Duitsland — Tags: , , — Sabine @ 4:59 PM

De Spessart is een laaggebergte op de grens tussen Hessen en Beieren. Hier liggen de plaatsen Hanau en Steinau an der Strasse, waar de gebroeders Grimm zijn geboren en opgegroeid. En er zijn veel leuke activiteiten te doen voor een vakantie met kinderen.

Zeb en Tycho poseren met de gelaarse kat

We komen de gelaarsde kat tegen in Steinau

De Spessart is onze tweede stop bij onze korte vakantie in Hessen. Het is nog een flinke rit vanuit het Werratal in Noord-Hessen. Na bijna 2 uur komen we aan in Gelnhausen.

Hier worden we ontvangen door de dames van Spessart Tourismus. Zij vertellen ons het één en ander over de regio en de verschillende activiteiten die hier te doen zijn. En over de bijzondere overnachtingen die ons te wachten staan.

Uiteraard gaan we op zoek naar de sprookjes van de gebroeders Grimm. Maar we beginnen met iets heel anders…

Het Sprookjesachtige Werratal in Hessen

Onderdeel van: Duitsland — Tags: , , — Sabine @ 11:51 AM

In het Noorden van de Duitse deelstaat Hessen, ten Oosten van Kassel, ligt het Werratal. Een letterlijk en figuurlijk prachtig Sprookjesgebied, waar wij een paar daagjes mochten vertoeven.

Erlebnispfad Meissner

Belevenissen in de natuur van het Werratal

Het gebied tussen de rivieren Fulda en Werra staat ook bekend als Geo-Natuurpark Vrouw Holle land (Frau-Holle-land). Dit natuurpark rond de berg Meissner is in 1962 opgericht om de verbinding tussen mens en natuur te herstellen. En dat is aardig gelukt.

Vrouw Holle zelf hebben we niet gezien (hoewel ze er zeker wel is!). Maar we hebben wel genoten van de natuur, de prachtige dorpjes, de gastvrijheid en de bijzondere herinneringen aan het grensgebied met voormalig Oost-Duitsland.

Maar eerst brachten we een kort bezoek aan Kassel.

24 maart 2017

Wintersport in 4 skigebieden…

Onderdeel van: Duitsland — Tags: — Sabine @ 5:29 PM

In de voorjaarsvakantie hadden we een leuke wintersportvakantie gepland in de Allgäu in Zuid-Duitsland. Het liep alleen iets anders dan gepland…

ski-groep in Nesselwang

Skiën met onze vrienden en vriendjes

We hadden een leuk hotelletje in Pfronten uitgekozen, vlak naast een gondel-lift. En bij een uitloper van de pistes.

Onze vrienden Marcel en Xandra, en hun zoons Sam en Niek (vrienden van Tycho en Zeb) gingen mee, en dus was er al veel voorpret. Maar in de aanloop naar de vakantie bleek ook dat het te warm was in Zuid-Duitsland.

Toch hadden we er wel vertrouwen in. Tegenwoordig staan er overal sneeuwkanonnen, er zullen dus toch nog wel wat pistes open zijn?

In ieder geval gaan we eerst maar eens op pad, dan zien we het daar wel.

18 januari 2017

Winter in Phantasialand Brühl

Onderdeel van: Duitsland — Tags: — Sabine @ 1:20 PM

In de kerstvakantie besluiten we er nog een paar daagjes op uit te trekken. En wat is er dan leuker dan een pretpark, die zijn tegenwoordig ook in de winter open. Wij kiezen voor winter in Phantasialand Brühl.

Chinese tuin bij Hotel Ling Bao Phantasialand

Winterse taferelen in de Chinese tuin bij Hotel Ling Bao

Phantasialand is een pretpark dat al in 1967 opende, toen vooral als sprookjesbos. In de loop der jaren zijn er veel attracties bijgekomen, en ook weer verdwenen.

Tegenwoordig is het een verzameling van verschillende themagebieden, met in ieder themagebied verschillende attracties. De samenhang tussen de themagebieden ontbreekt een beetje, maar dat mag de pret niet drukken.

Phantasialand in Brühl ligt op een uurtje rijden van de Nederlandse grens. Wij bezoeken het in de kerstvakantie, wanneer Phantasialand Wintertraum geopend is.

6 juni 2016

3 dagen plezier in Europapark

Onderdeel van: Duitsland — Tags: — Sabine @ 4:36 PM

In de meivakantie waren we in het Zwarte Woud. En dan mag een bezoek aan Europapark niet ontbreken. We waren er zelfs 3 dagen, en dat is zeker niet te veel!

Aankomst en snel het park in

Zeb en Tycho in de Vliegende Hollander in Europapark

Vanuit onze camping in het Zwarte Woud rijden we vlot naar Europapark in Rust. Daar kunnen we nog niet inchecken in het hotel, maar de entreekaartjes liggen wel klaar.

We gaan dus direct via de Hotel-ingang het pretpark in. Een beetje vreemd omdat dit dus eigenlijk de achterkant van het terrein is.

Er staat een waterspeeltuintje waar we even spelen, en gaan een kermis-attractie in omdat dat het eerste is wat we tegenkomen.

26 mei 2016

Kamperen ala Vacansoleil op camping Kinzigtal

Onderdeel van: Duitsland — Tags: , , — Sabine @ 1:27 PM

In de meivakantie van 2016 gaan we een weekje naar het prachtige Zwarte Woud in Duitsland. Op uitnodiging van Vacansoleil logeren we een weekje in een stacaravan op camping Kinzigtal.

Waterval Zwarte Woud

Op vakantie in het Zwarte Woud

De Nederlandse reisorganisatie Vacansoleil verhuurt accommodaties op diverse leuke campings in Nederland en Europa.

De accommodaties variëren in luxe maar zijn in ieder geval voorzien van keuken-inboedel en bedden met kussens en dekens. De stacaravans zijn ook voorzien van toilet en douche.

Ideaal voor gezinnen die net als ons willen genieten van een campingvakantie maar niet zelf alles mee willen nemen van thuis.

Camping Kinzigtal ligt in het stadje Steinach, midden in het Zwarte Woud. Met prachtig uitzicht op de bergen en bossen. Een perfecte uitvalsbasis voor diverse uitstapjes in de omgeving, waaronder het pretpark Europapark.

24 mei 2016

Vakantiepret rondom de Chiemsee

Onderdeel van: Duitsland — Tags: , , , — Sabine @ 3:39 PM

Promenade Prien am Chiemsee

Beieren staat bekend om zijn prachtige bosrijke natuur, glooiende heuvels, hoge bergen, vele kastelen en ook het prachtige meer de Chiemsee.

In de meivakantie van 2016 bezochten wij dit prachtige meer om te ontdekken wat deze omgeving voor gezinnen zo leuk maakt. En dat is heel wat!

De weersvoorspellingen zijn niet al te best. Maar gelukkig verloopt de reis naar Prien am Chiemsee voorspoedig en hebben we alleen het laatste stuk voorbij Munchen last van (natte) sneeuwbuien.

2 december 2015

Pretpark Heide Park, vol achtbanen voor jong en oud

Onderdeel van: Duitsland — Tags: , — Sabine @ 5:20 PM

De grootste attractie op de Lüneburger Heide is toch wel pretpark Heide Park. Hier gaan we een volle dag van genieten, terwijl het in Halloween stijl is aangekleed.

Zeb is onder de indruk van het griezelig aangeklede pretpark  Heide Park

Zeb is onder de indruk van het griezelig aangeklede pretpark Heide Park

Heide Park is het op één na grootste pretpark van Duitsland.

Het bevat vooral veel achtbanen: 9 stuks, van hele wilde tot leuke voor de kleintjes.

Daarnaast nog ruim 30 attracties, verdeeld over 5 thema-gebieden.

En als wij er zijn (in de herfstvakantie) zijn er de Halloweeks, en is het extra griezelen geblazen.

Nog meer te doen op de Lüneburger Heide

Onderdeel van: Duitsland — Tags: — Sabine @ 1:51 PM

Dachten we dat er op vakantiepark Sudsee camp al veel te doen was? In de omgeving, op de Lüneburger Heide, is nog veel meer te doen. We hebben eigenlijk niet genoeg aan die paar dagen dat we er zijn.

Klimmen in het bos tijdens de sprookjeswandeling

Het toeristenbureau van Nedersaksen heeft voor ons een programma samengesteld met activiteiten op de Lüneburger Heide.

Een heel vol programma, en dus besloten we dat zelf een beetje op te rekken door een paar dagen extra te blijven. En nog was dat eigenlijk veel te kort.

En dus gaan we, na een goed ontbijt op het Sudsee Camp, er snel op uit voor onze eerste bestemming:

26 november 2015

Veel te doen op vakantiepark SudSee Camp in Duitsland

Onderdeel van: Duitsland — Tags: , — Sabine @ 4:50 PM

Hoera, het is zover. We mogen in de herfstvakantie naar Duitsland om de activiteiten op de Lüneburger heide uit te proberen. We verblijven daarbij in een stacaravan op vakantiepark Sud See Camp. En daar is het meteen raak: wat is hier veel te doen zeg!

Ons Chalet op vakantiepark Sudsee Camp

Het is een druilerige zondag als we al vroeg in de auto stappen op weg naar Noord-Duitsland.

Het is een kleine 5 uur rijden, en pas aan het eind van de rit klaart het een beetje op.

Eenmaal bij vakantiepark SudSee Camp aangekomen gaan we op zoek naar onze chalet.

Het vakantiepark is groot, maar leuk ingedeeld in kleinere gedeelten. We vinden ons stekje langs een rondweg rond een leuke visvijver.