Raften op de Noguera Pallaresa rivier met Ràfting Llavorsí

Tijdens ons verblijf in de Catalaanse Pyreneeën zijn we gaan raften op de Noguera Pallaresa rivier. Een spectaculaire activiteit waar wij, Patrick, Sabine, Zeb en Tycho erg naar uitkeken.

Zeb en Tycho aan het begin van het raften

Het weer werkte de dagen ervoor niet erg mee. Er was een grote hoeveelheid water en sneeuw gevallen. Daardoor kon onze geplande canyoning niet doorgaan.

Maar voor het raften maakte deze regenval niet veel uit. Het werd juist een stukje spectaculairder omdat er veel water in de rivier was.

Daardoor werden de rapids (stroomversnellingen) nog uitdagender.

Aankomst bij Ràfting Llavorsí

De start van onze tocht op het water was bij Ràfting Llavorsí in het gelijknamige dorpje Llavorsí. Als we de auto op de parkeerplaats parkeren zien we de boten al klaar liggen. Er liggen meerdere boten, dus we zijn niet de enigen die het water op gaan.

Nadat we ons gemeld en de ticket gekregen hebben kunnen we een dikke wetsuit en speciale waterschoenen aantrekken. Het water is namelijk maar 4 graden celsius. Dat heb je in het vroege voorjaar. In de zomer zal het een stuk aangenamer zijn.

Er zijn twee kleedkamers waar we ons om kunnen kleden. Met dikke bescherming en nog een extra shirt eroverheen voor nog meer warmte lopen we naar de boot.

Uitleg over het raften

Bij de boot staat onze stuurman ons op te wachten. We krijgen nog een helm en zwemvest aangemeten en moeten dan plaats nemen in de boot die nog op het droge staat.

We krijgen hier een kort lesje hoe we de peddel moeten hanteren en wat de termen zijn die ze gebruiken tijdens het raften. Forward, backward en stop.

Ook leren we hoe we iemand kunnen helpen als ie in het water gevallen is. Die mag je aan zijn zwemvest de boot intrekken. Al vinden de jongens het best een beetje spannend, we zijn er klaar voor om het water op te gaan.

Met elkaar tillen we de boot het water in en stappen we in. Yes, we gaan raften op de Noguera Pallaresa!

Laat de golven maar komen

Op de rivier aan het raften

In het begin zitten we nog wat onwennig in de boot. We oefenen met peddelen wat nog niet helemaal gelijk gaat. Ondertussen komen we wat rapids tegen en ontwijken we wat stenen.

Het peddelen gaat steeds beter en dat is precies op tijd voor een wat grotere rapid met de naam de washingmachine.

Hé, dat is dezelfde naam als een rapid op de Zambezi waar we jaren geleden wel eens geraft hebben (zonder kinderen). En waar we de wasmachine niet konden ontwijken. Zeer spectaculair en best een beetje eng!

Maar gelukkig was deze wasmachine een stuk vriendelijker en juist erg leuk om doorheen te klotsen met de kinderen. Whiehoe hoorde ik Zeb achter me roepen.

De rivier wordt nog wilder…

Sabine in actie op de rivier

Al snel na de wasmachine zien we een andere rivier die zijn water in de rivier loost waar wij varen. Dat betekent nog meer water en meer wilde rapids.

Er volgen vele stroomversnellingen met hoge golven waar we doorheen varen. De golven beuken in op de boot en wij krijgen regelmatig een koude douche.

Vaak moeten we midden in een rapid “forward with energy” peddelen. Daarbij roeien we dan regelmatig in de lucht omdat de boot op een golf zit.

Het is een geweldige belevenis al beginnen onze handen wel erg koud te worden. En we hebben in deze fase niet veel rust tussen de stroomversnellingen door om even bij te komen.

Het einde is in zicht

Yes, dat hebben we maar mooi gedaan!

En dan is in ene het einde in zicht. Precies op tijd voordat we echt doorkoud kunnen worden, varen we naar de kant. Hier staat een busje op ons te wachten met aanhanger om ons terug naar Llavorsí te brengen.

In korte tijd zijn we 10 km afgedaald van de rivier. Het was geweldig!

Bij Ràfting Llavorsí is het druk met groepen tieners die ook het water op gaan. De dameskleedkamer is overvol. Toch neem ik even een snelle douche om op te warmen. Dat is toch wel even fijn. De jongens doen dat liever niet en kleden zich snel om.

We nemen afscheid van Ràfting Llavorsí. Dit uitje is een echte aanrader voor gezinnen die wel van een beetje actie houden!

Soms zijn de golfen best heftig!

Raften op de Noguera Pallaresa met Kinderen

Kanoën in de rivier

Raften op de Noguera Pallaresa is echt een superleuke activiteiten voor kinderen vanaf een jaar of 5.

Met jonge kinderen kan je kiezen om alleen het eerste gedeelte van de rivier te raften. Hier is de rivier nog wat rustiger en is het voor de kleintjes toch al een hele belevenis.

Onze kinderen zijn 12 en 14. En dan is de route die wij gedaan hebben wel erg leuk om te doen. Het tweede deel is echt wel een stukje spectaculairder dan het eerste gedeelte.

Kijk voor actuele prijzen op de website van Rafting Llavorsi. Je kan hier ook nog andere activiteiten op het water doen zoals kanoën en hydrospeed.

We waren op uitnodiging van Catalonië in de Pyreneeën. Op hun website vind je meer informatie over de Catalaanse Pyreneeën.

Tijdens ons bezoek aan de Pyreneeën maakten we een prachtige wandeling in de sneeuw naar een waterval in National Park Aigüestortes. Het was koud, maar wat was het er mooi!